За “Псевдоприрода” на Ясен Марков – българското национално участие на Венецианско биенале за архитектура
Вероятно има и по-сериозни аномалии от сняг през жежко лято. Ала по скалата на необичайност подобно явление се нарежда високо нагоре. И ако не успее да разтърси апатично замрелия барометър на човечеството за правилно и ненормално, морално и безнравствено, то поне създава усещане за неудобство от извънредността на своето присъствие.
Сняг в двора на българския павилион на 19-ото архитектурно биенале във Венеция ще посрещне посетителите от 10 май до 23 ноември. И твърде възможно, ще провокира размисъл за глобалното затопляне и ролята на колективния и изкуствения интелект за разрешаване на кризи. С името “Псевдоприрода” авторът на идеята и куратор на павилиона Ясен Марков поставя логична посока на тълкуване чрез сложно навързана система от машина за сняг и слънчеви батерии. В нея симбиозата между подаващия енергията (слънцето) и този, който я консумира (машината), е в куриозна ситуация, която спира всеки път, щом натрупаният сняг върху батериите вземе превес. И така докато не бъде разтопен от слънцето. Зад мнимото природно отклонение стои привлекателността на цялата постановка.
“Псевдоприрода” 2025, концептуално изображение
Добре дошли в “Псевдоприрода”
Инсталацията преминава във вътрешното пространство на павилиона в изложбената зала “Тициано” в културния център “Дон Орионе Артиджанели”. То е решено като осъвременен стилизиран възрожденски декор с приглушена светлина, осветена от ярко бумтяща камина, с огромен килим, подканващ към присядане. Посетителят е поставен в непривична за летните температури обстановка, в която се откроява огънят: контрапункт на снега отвън, но и метафора за интелекта изобщо. Освен препратка към традиционния национален бит от миналото, затворената част на павилиона дава възможност за размисъл и съзерцание на сипещия се отвън сняг. “Предлагам абстрахирана дневна с огнище. Последното винаги е било център на семейните взаимодействия, място за събиране, разговори и вземане на решения. В тази тиха обстановка, и с поглед към двора, приканвам посетителите да преосмислят своя отпечатък и да се включат в създаването на нови представи за бъдещето,” обяснява Ясен Марков.
За по-плътен ефект от внушението той кани Роузи Ейсор (от колектива Blood Becomes Water) да създаде впечатляващ като размери килим, в който главни герои са халите, знакови за българския фолклор митологични образи. Като повелителки на природните стихии, умиротворяването им носи добра реколта и благоденствие.
“Псевдоприрода” 2025, концептуално изображение
В творческия екип се включва и дигиталният артист Ивелина Иванова с постапокалиптичен сценарий за бъдещето, разгледан в интерактивна инсталация-игра на стар деветдесетарски компютър. А Кай Щайнстресeр (Kai Steinsträßer), който е все още студент, изгражда визуалната комуникация на “Псевдоприрода”.
Каталогът на изложбата, озаглавен “Радикални рецепти за по-добър климат“, е стойностният завет на проекта. Той събира колекция от “рецепти” от еколози, учени, дизайнери, политици и други експерти по темата за връзката между човек, природа и технологии. Същевременно за периода на изложбата всеки е поканен да даде своя “рецепта” в специално подготвена апликация. Накрая с помощта на обучен ИИ всички идеи ще бъдат обработени и съчетани в общ документ – спекулативно предложение за глобална, неподвластна на човешки предразсъдъци конституция на хубавото време. Ясен Марков защитава привидно повърхностния и популистки подход за включването на ИИ като гаранция за безпристрастност, безпартийност и либералност. Извън сетивното преживяване инсталацията поставя посетителите пред поемането на отговорност и осъзнаването на собствената си роля в режисирането на природата на бъдещето.
Ясен Марков. Фотограф: Златимир Араклиев
“Аз не съм много добър архитект”, смята Ясен Марков. “Всъщност продавам цветя и подаръци и имам бар в Мюнхен и Щутгарт.” През своята кариера, обхващаща повече от 15 години, Ясен Марков е преминал през различни професионални предизвикателства и архитектурни типологии. Познат с псевдонима ТЕХНОБЕТОН, той се изявява като архитект, дизайнер и музикант. Привидната лекота, с която споделя как изключително бързо е развил концепцията на “Псевдоприрода”, е показателна за гъвкавостта на мисленето му и за свободата в интерпретацията на архитектурата като дисциплина.
Отражение вместо решение
От 1980 г. насам Венецианското архитектурно биенале е платформа за експериментален прочит на глобалните динамики. Събитието еволюира логично като отражение на своето време – от показна и суетна архитектура през търсене на дълбочина и етика до чоплене в откритите рани на човечеството като колонизация, неравенства, бедност и екологична криза. Темата на всяко издание се определя от поканен куратор. Биеналето е със силен международен характер и въпреки домакинството на Италия повечето куратори не са били с италиански произход. Сред тях са имена като Рем Колхаас (2004, 2014), Казуйо Сейджима (2010), Алехандро Аравена (2016), Лесли Локо (2023).
Пъстротата на световни експерти начело на изданията не приглушава критиките. В архитектурното биенале отсъства архитектурата. Това е повтарящ се мотив заради факта, че изложбите разчитат на други дисциплини, за да изразят себе си, като видео, фотография, дигитални изкуства и други. Двугодишният ритъм на събитието не може да улови сложните процеси на застроената среда, които отнемат десетилетия. Затова Биеналето е по-скоро отражение, отколкото въплъщение на решения.
“Псевдоприрода” 2025, концептуално изображение
Колкото и да са на място подобни критични наблюдения, статистиките са възходящи и всяко издание привлича все повече участници и посетители. През 2025 г. градът посреща 66 национални участия с над 750 специалисти. Сред тях има 4 нови национални участници Азербайджан, Оман, Того и Катар, който ще строи свой павилион в Джардини и така ще стане третата нова национална структура, след Австралия и Република Корея, реализирана там за последните 50 години. Към момента Биеналето остава единствено и несравнимо с други архитектурни форуми.
19-ото издание на архитектурното биенале във Венеция е с куратор Карло Рати, който гравитира в сигурни води, задавайки темата “Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна.“ Рати изглежда по-заинтересован от технологиите и интелекта като мултидисциплинарен феномен, както и от интелигентността като ресурс – не само технологичен, но и социален, природен и колективен.
Затова концепцията на Ясен Марков се вписва уместно. При това с две екстри ясно разбираеми послания и висока атрактивност. Последната не е за подценяване при смазващото количество съдържание, през което посетителите преминават в рамките на броени дни.
Самочувствието при замаха му на действие на локално и международно ниво зарежда това важно национално участие с изненадващо обаятелна и умно конструирана идея, която комуникира на глобално разбираем език. “Целта е да въвлечем повече хора. Не да останем в познатия ограничен балон, а да го раздуем, без да се спука. Това е изключително трудно. Хем да предложиш силна и провокативна концепция, хем посетителите да се почувстват част от нея, без да са нападнати или отритнати интелектуално. Искам рецепта да дадат както президентът, така и шофьорът на автобуса,“ казва Ясен Марков.
“Псевдоприрода” 2025, концептуално изображение
“Псевдоприрода” утвърждава по-активното присъствие на България на форума. Двете последователни участия в Биеналето, през 2023 и сега през 2025 г., с предходно участие само през 2008 г., са достоен пример за адекватно развитие на националното представяне в правилната посока.
Третото национално участие е продължение на предходното, също така добре помислено и великолепно изпълнено от POV Architects (“Образованието. От мрак към светлина”, 2023). Това е безспорен успех за всички, които полагат усилия България да е там, където например Северна Македония, Косово и Албания присъстват от години.
И не като съревнование, а по-скоро като верен сигнал за последователност, устойчивост и идентифициране с международните процеси, за позициониране там, където са значимите разговори и спекулации за мястото ни в този свят.
19-ото издание на архитектурното биенале във Венеция е между 10 май и 23 ноември. Повече на @bulgarian.pavilion и @pseudonature.ai в Instagram.
Виктор Иванов за това защо документалната фотография трябва да е радикална и рязка, без да манипулира
Асен Емилов от години е специализиран в снимането на сгради и в тази посока той намира неизчерпаеми възможности и теми за разговор
Творчеството на родения в България австралийски архитект-модернист Иван Иванов в обектива на фотографа Джак Ловъл