Кръвта вода не става. Не и ако питаме арт колектива Blood Becomes Water, който от 2010 г. насам създава лимитирани издания за съвременно изкуство и се занимава с илюстрация и графичен дизайн. Основават го двете дългогодишни приятелки Рая и Роси от София, а през 2014 г. към тях се присъединява и Робин от белгийския град Турне и съвсем естествено се настаняват между столиците на двете държави. Заедно вече имат голяма платформа от сродни творци, с които създават различни зин издания и производни формати, както и различни художествени и музикални събития. Между 10 и 20 септември те отбелязват десетгодишнината си със събитието BBW DECADE DANCE в галерия Intro. Освен изложба то ще включва и представяне на втория брой на фанзина им Тhe Bulgarian Issue, включващ творбите на 10 артисти, a ние разговаряме с тях за развитието на зин културата като цяло и тяхната роля в нея.
Има ли почва за развитието на зин културата у нас? Как започнахте да се занимавате с този формат на издаване?
Разбира се, все повече се правят подобни издания в България. Нашето начало беше подтикнато от опита ни в чужбина и желанието ни да има българска публикация, която да събира и разпространява различни артисти - включително и нас, под този формат.
Какво ви вдъхновява в него и какви са най-големите предизвикателства пред независимите издания днес?
Вдъхновява ни идеята за работа в екип в стил “направи си сам” и създаването на архив от произведения и експерименти на артисти. А предизвикателствата са много - най-актуалното в момента е COVID19. Вирусът поставя въпрос около нашата сигурност и интеракция с предмети, като ни притиска още по-силно към дигиталното.
Разкажете ни за печатарските техники, които използвате.
Освен дигитален печат, досега сме използвали сериграфия, ризография, както и спрей. Във новия ни брой The Bulgarian Issue #2 комбинираме тези техники заедно за първи път. Работили сме също с ръчен набор от метални печатарски букви, като за самия печат ползвахме преса "Хайделберг", както и линогравюра и цианотипия.
Пътували се много и сте участвали в различни фестивали и формати. Кои срещи с определени артисти и публики са оставили най-силен отпечатък у вас?
Може би едномесечната арт резиденцията в Китай е едно от най-ключовите ни преживявания. Там изследвахме темата за тетрафобия, върху която направихме крайната публикация и изложба. Този проект ни даде тласък за повече самостоятелни проекти на колектива. И фестивалът CRACK в Рим беше голямо предизвикателство. Той се провежда ежегодно в окупираната крепост и социален център Пренестино. Пространството беше изключително с разнообразните си ателиета, театър, репетиционни и подземен лабиринт. Имаше кухня и обща баня на открито с вода, затоплена от слънцето. Правеха пица, която можехме да разменим срещу фанзин. Имаше и концерти с банди от порядъка на Sexy Sushi и Anklepants. Интересна общност и културен център, в който срещнахме много нови приятели.
Разкажете ни за някои от интересните творчески колаборации, в които сте участвали.
Една от най-интересните колаборации около зина беше в брой #6: Humanimal, за който шест двойки артисти трябваше да работят заедно по визуалния материал за публикацията, както и музикален албум, добавен под формата на CD. В началото не бяхме сигурни за резултата, а всъщност се получи един от най-добрите и оригинални проекти, които сме правили.
Какво да очакваме на изложбата през септември?
Изложбата представя The Bulgarian Issue #2, както и произведения от участващите артисти - Dzhingibi, Rosie Eisor, Викенти Комитски, Михаил Новаков, Pastedko, Борис Праматаров, Raya Rayax, Sa6ettu, Technobeton, Trapers. Ще има нови неща от колектива и специален мърч по случай годишнината.
*** Плакатите можете да откриете по време на изложбата BBW DECADE DANCE в галерия INTRO от 10 до 20 септември.