През последните три години Leena (Цветелина Лазова) даваше различни сигнали, че нещо по-голямо предстои и то вече е факт. Labyrinth of the Subconscious e едновременно кратък и хомогенен албум, който неотдавна излезе в дигитален формат, а скоро предстои да се появи и в лимитиран винил тираж, оставяйки усещането, че за Leena действително най-доброто тепърва предстои. Важна роля за резултата играе и присъствието на So Called Crew. Гласът на Leena беше част и от миналогодишния албум на Евгени Енчев - Гена “Вакуум”. Тя самата се определя като “честна, свободолюбива, бохем по душа, понякога прекалено самокритична и винаги готова за приключения и нови преживявания”, а ние си говорим още за гласа, стила, вдъхновенията и влиянията по пътя ѝ досега.
Кои са най-ранните ти музикални влияния и как се развиха с времето?
Била съм на 2-3 годинки, когато родителите ми са доловили някаква страст в мен към пеенето и сцената. Оттогава май и не спирам да пея в колата и всичките ми приятели могат да го потвърдят. Иначе, съм преминала през всякакви музикални влияния във времето. Покрай брат ми израснах с Dr. Dre, 50 Cent, Justin Timberlake, много R&B. После минах и през хаус, дъбстеп, пак ужасно много R&B, плюс много нео-соул, фънк. Всичко това е повлияло върху песните, които създавам.
Фотограф: Боряна Пандова
Кога и къде "напипа" своя глас и посоката, в която искаш да се развиваш?
Започнах да “напипвам” гласа си, когато влязох в мастър класа на Voice Academy, където беше и по-сериозното начало на всичко и там прекарах 4 години. При следването в университета в Англия вече усетих съвсем насоката, която ме влече. Може би, защото се отделих от средата тук и имах възможността да колаборирам с много различни артисти от курса ми. Имах и огромната свобода да експериментирам, която не чувствах съвсем тук.
Фотограф: Боряна Пандова
Сега, когато сянката на пандемията сякаш се избистря, как оценяваш този период върху личното ти и професионално развитие?
Подобно на другите артисти, пандемията ми отне най-вече възможността за живи изяви и взаимодействие с хората. Много ми тежеше и това, че не можех да пътувам, защото тогава ме връхлита най-голямото вдъхновение. Този период ми даде обаче и безкрайно ценни неща като време за размисъл, творене, приемане и осъзнаване. Когато си поставен пред една такава ситуация, са нужни доста усилия да се справиш с нея психически, да я приемеш и отново да извлечеш най-доброто от нея.
Какво те вдъхновява - кое е състоянието, в което твориш най-пълноценно?
Откривам вдъхновение във всичко - емоционални и духовни преживявания, интересни и дълбоки разговори, сънища, мечти и най-вече всякакви пътешествия. Дори и за уикенд да мръдна някъде, автоматично се чувствам заредена и вдъхновена. Застоят ме унищожава, не мога да седя дълго на едно място. Средата и атмосферата са много важни за мен. Не мога да творя, ако не се чувствам спокойна в заобикалящата ме обстановка или ако нещо много ме тревожи. Често медитирам, за да успокоя ума си, който просто НЕ спира да анализира всичко.
Има ли автобиографичен елемент в текстовете ти или предпочиташ те да представят твое алтер-его?
Има и от двете, със сигурност. Но може би една идейка преобладава автобиографичният елемент, защото имам нужда да споделям и го правя най-добре чрез текстовете и музиката си.
Фотограф: Боряна Пандова
Споделяш, че предпочиташ работата в студио.
За мен това е най-пълноценният начин за творене и ако присъства като опция, винаги ще избера нея. Тогава просто творческите енергии се сливат, процесът е много по-натурален и хомогенен.
Кои са хората, с които мечтаеш да работиш?
Ако става въпрос за чуждестранни артисти, може би най-голямата ми мечта от няколко години насам е да работя с Frank Ocean и Tyler the Creator. Все още ми звучи толкова нереално обаче, че едва го написах (смее се).
Имаш ли ритуал преди излизане пред публика тайна съставка, подготовка, мантра или друго?
Преди да изляза на сцената, избягвам да се срещам с хората, които са дошли да ме гледат. Не за друго, ами защото всеки идва със своята си енергия и настроение, кой се вълнува да те види, кой притеснен, кой изнервен, на кой му се е случило нещо преди да дойде. Доста се ангажирам с тези чувства, а не искам да мисля за нищо друго, освен за представянето си в този момент. Когато концертът приключи пък, нямам търпение да си поговоря с колкото се може повече от хората, които са отделили от времето си да ме слушат и гледат.
Фотограф: Боряна Пандова
Какво прави Leena, когато не е Leena?
Наслаждава се на живота във всеки един смисъл. Ако не работя, ще съм някъде с приятели, любим човек, ще се разхождам навън или пък просто ще съм си отделила време за себе си вкъщи.
Кое е последно, което си тананика?
Lite Weight на Anderson Paak.
Кога е най-лесно или трудно да следваш себе си?
Има и дни, и дни. Всеки път, когато ми е трудно да следвам себе си, взимам лист и химикал и пиша всичко, което обичам в себе си и за което съм благодарна. Щастлива съм, че все по-лесно отстоявам себе си и работя усилено това да се превърне в начин на живот.
Това интервю е част от поредицата #followmyself, която се осъществява със съдействието на Fashion Days.
Защо прикриването на самоличността и лицето е основополагащ елемент от създаването на музика за някои артисти и какви са мотивите за това на “Пистамашина“ и MANASYt