Събитие в София в средата на юни. Организатори са независимият лейбъл Amek, на сцената излизат: Niandraz, която изпълнява композициите си на живо едва за трети път и е от малкото, които са облечени в бяло, а не в черно; електронният артист с чисто нов албум Cyberian, пристигналият от Дания Кристиан Стадсгард, на входа е вокалистът на нойз дуото Feedbacker Иван Шентов, зад бара е Ивайло Александров, музикален журналист и причина за голяма част от интересните концерти в града през последните десет години. Концертът не се случва в някое прикрито ъндърграунд място, а в Koncept Space - клуб, който е също така „гнездото” на пивовара Карл Роел и неговия „Бял щърк”.
Докато в западните страни крафт баровете все повече се свързват с вече твърде трудно за обхващане разнообразие, джентрификация и често изместване на стари места с традиции, в България младостта на сцената директно комуникира с желанието на музикалния ъндърграунд да намери нови места и публики. Разширяването и прогресът все още носят най-вече добавена стойност.
Интериорът в Nosferatu е вдъхновен от хорър и метъл естетиките.
А с това се развива усещане за общност. В Nosferatu Craft Beer Shop на бул. „Патриарх Евтимий” 28 хората или имат група, или скоро ще бъдат в група, или просто изглеждат така, сякаш са в група. Според основателя Христо Красимиров, концепцията само помага на мястото, не го изолира от потенциална публика. „Това, че звучи рок и метъл музика в Nosferatu, е абсолютен плюс - тази музика е енергична и спомага за общуването на хората, а това включва и пиенето на бира”, казва Христо, вокалист на създадената в Бургас метъл група с близо две десетилетия история Vrani Volosa. „Разбира се, не прекаляваме с децибелите, за да можем спокойно да обясняваме на клиентите при възникнали въпроси около напитките.”
Както името на бара подсказва, препратките към хорър и ноар киното са също основна част от интериора и концепцията. „Хорър-културата е много важна за мен, тя олицетворява всичко, което обичам в киното, музиката и литературата. Тя е прекрасна лична емблема.” В Nosferatu често се появяват и бири, които са в ограничено количество и под логото на известни групи в жанра, а в момента на стелажите могат да се намерят и сортовете на Metalhead Brewery от Бургас, също силно вдъхновени от метъл естетиката.
Подобна линия в концепцията и подход към тематичните събития развива и едно от новите крафт места в София и същевременно сред малкото извън центъра - Beertag в кв. „Изток”. Музиката има ключова роля и в историята на “100 бири” на ул. „Юрий Венелин” 1 - съоснователят му Ростислав Бакалов е организатор на многобройни хардкор концерти, редактор на активния до 2017 г. сайт Hardcore Spirit, а едно от последните неща в онлайн магазина им е фланелка, вдъхновена от логото на една от най-влиятелните групи в жанра - Black Flag.
Антония Чонос (Tonika Naal) по време на сет в Kanaal.
Обмяната на публики и идеи не е запазена марка на тежката или силно експериментална музика. През последните няколко години някак под прикритие Kanaal на бул. „Мадрид” 2 се превърна в едно от местата за интересна електронни сетове, а съоснователката му Антония Чонос е често зад пулта и зад никнейма Tonika Naal.
В събитията им, обикновено продължаващи между късния следобед и ранната вечер, често пускат хора, които иначе асоциираме с малките часове на нощта.
Христо Пенчев - Risto, съосновател и резидент на техно колектива Бетон, е също така чест и дългогодишен гост на следобедните партита на Kanaal с Mellow Sounds, поредица от соло партита, които развива от повече от десетилетие. Какво му дава пускането през деня в по-спокойна и барова обстановка, в сравнение с клубната атмосфера? За него подобни партита са и среща между различен тип слушатели. „Винаги си има един малък и компактен контингент от нощни птици.
Risto, снимка: Ивелина Христова
И едно от основните предизвикателства е да напасна звука както към тях, така и към хората които са дошни за спокойно следобедно питие и рядко ходят на нощните партита.”
За Risto разликата е не само в съдържанието на селекцията му, но и в преживяването. „Пускането в дневна и спокойна обстановка ми дава нужния противовес на интензивността на нощно-сутрешните преживявания в клубовете.” Това означава и по-различна селекция. „Мога да се потопя в стилове, които обичам, но са неподходящи за горещи танци, като ембиънт, даунтемпо, r&b и други меки за душата звуци. Музика, която да ангажира съзнанието, но да отпусне тялото.”