Диджей дуото на Елисавета Ангелова и Трендафила Трендафилова търси вдъхновение в дълбоките бийтове, абстрактните вокали и witchcraft естетиката
Зад музикалния проект Elve & Fille стои диджей тандемът на Елисавета Ангелова и Трендафила Трендафилова. Макар да се познават отдавна, решението да започнат да пускат заедно се появява ненадейно преди около година и половина, а музиката и силната им мотивация ги сближават. Фактът, че живеят през една пряка, им дава възможност да избухват заедно “като на парти в Берлин”, докато просто си пускат музика в хола. Една от първите им съвместни изяви е в подземието на Com Bar, след което постепенно нанизват в портфолиото си още много събития в Gaba, “Ателието“, Tell Me, K.U.P.E., Micro, Bobbina, Brut. и The Loft. Заедно с Jägermeister ги каним да ни разкажат за знаковата си поредица Electro Witchcraft, в която съчетават разнообразна музикална селекция, двуизмерни визии и мистична атмосфера. На 8 март в Brut. предстои и поредното им парти от поредицата Die Tanzenden Kitzler, в която като женски колектив подкрепят момичетата, които да искат да пускат музика, чрез обмяна на опит, познания и предоставяне на пространство за изява. Процент от приходите пък даряват за различни каузи, свързани с подкрепа на жени.
фотограф: Боряна Пандова
Как бихте определили селекцията си?
Еклектична! Пускаме всичко, което може да ни развълнува емоционално. От изключително нежни неща до такива, от които може да те хване шубе и да си тръгнеш. Рискуваме и не следваме определени стилове, просто някои като брейкбийта, ЕBM-a и електрото доминират. Но истината е, че селекцията ни се определя от настроенията ни, типично по женски. Kато заключение на този въпрос, може да кажем, че винаги сме в търсене на тракове, които да те “забият”.
Елисавета: Уейвът и дарк диското са ми други любими жанрове. Допадат ми и ориенталските мотиви и повече дръм, които трудно съм си представяла, че ще ме развълнуват преди. Аз съм си стара рапърка и музиката, в която усещам такова влияние, много ми пасва. За артисти ми е трудно говоря. Следвам различни лейбъли и течения. Да кажем, че най-силно като продуцент и DJ в момента ме интригува ROE DEERS, който имахме щастието да слушаме по покана на sayulke в BRUT. Спокойно мога да кажа, че това беше едно от най-силните ми партита за годината.
Трендафила: Вълнувам се от комбинирането на ethereal вокали с различни електро, краш бийтове и техно референции. Комплексните стилове и жанрове в музиката, граничещи с експерименталното, винаги са ме привличали и се опитвам да ги споделям на живо. Артисти като Aisha Devi, Evita Manji, Eartheater са водещи енергии.От скоро съм запленена от Sestrica и SHA RU, които присъстват в селекцията ми винаги.
фотограф: Боряна Пандова
Какво ви обединява и с какво се допълвате зад и пред пулта?
Често сме си говорили, че това, че и двете сме майки, е нещо, което ни свърза много силно по естествен път. Благодарение на това, между нас не се проявяват излишни егоцентризъм и суета. Във взаимоотношенията ни цари пълна солидарност и разбиране. “Sisters of another life”, както се пее в едно наше любимо парче на Minuit Machine. Безспорно, сходният ни вкус за музика и естетическите възгледи ни помагат да сме хомогенни в изпълненията си.
Как създавате обикновено концепцията си за дадено пускане - кое е водещото?
Най-силният фактор винаги е концепцията на събитието, което организираме или на което сме поканени. Вдъхновяваме се на базата на представите ни за мястото, на което ще пускаме, защото всяко едно си има различен характер.
Имате поредица Electro Witchcraft. Какво ви привлича в witchcraft-a: музикално и извън това?
Митологията и окултните науки вълнуват и двете ни от дълго време. Това търсим и в музиката, която избираме за Electro Witchcraft. Тук вече имаме по-стройна концепция, в която се опитваме да представим нова гледна точка за връзката между съвременното и архаичното, технологичното и духовното. Когато правим Witchcraft, винаги избираме различни аутфити, в които търсим контрасти. Представете си ни в средновековна одежда от гардероба на Народния театър или операта във Варна, но в комбинация с маратонки и суитчър. Имаме и инвентар от свещници, които винаги мъкнем с нас и палим свещи на пулта. Чрез тези събития ни се иска хората да направят по-интимна връзка с музиката и да я почувстват на по-дълбоко емоционално ниво.
Electro Witchcraft, снимка: личен архив
Трендафила: Иска ми се да създадем обратна връзка с природните закони, вълшебства и архаични вярвания заедно с технологиите и електронната музика. Поредица събития със заглавие Medieval Electric Waltz на различни исторически локации в София биха подхождали отлично на концепцията. Замисляме подобен проект като бутикови мини партита със старинен аутфит средновековни бални костюми с музикална селекция от класическа инструментална музика до witchouse, synthwave и phonk.
Елисавета: Witchcraft-ът винаги е бил специален за мен и ако не беше Трендафила, не знам дали бих се осмелила да изявя тази част от същността си. Покрай него започнахме да си правим фотосесии, които са съпроводени с огромна доза смях. Винаги се стремим да влезем силно в ролята на witches, обаче винаги идва момента в който у нас се събужда детинщината. Всичко е като една много, много забавна игра. Същевременно сме имали възможността да се видим в невероятни антични рокли от гардероба на Народния театър и операта във Варна.
На последното събитие на "ВИЖ!" видяхме колекцията на Трендафила от корици на книги от XVIII и XIX век с езотерична тематика и страхотно графично оформление. Как се разви идеята за този архив и кои са най-интересните находки, които открихте в него?
Трендафила: Това е дигитална колекция, която събирам от няколко години в интернет пространствата. Като визуален артист темите, по които съм работила последните години, са напълно обвързани с мистиката и митологията. Имам специално отношение към старинни книжа и издания на тази тематика. Идеята ми беше да разпечатам кориците именно заради уникалното им графично оформление, заглавието на всяка една, носещо противоречиви асоциации със съвременното, както и да привлека внимание към реалните такива антикварни артикули.
Едно от интересните издания е ботанически справочник за деца, представен със заглавието “The fairyland of science”, “Drops of water” от 19 в. Откриването на микрографията, както и романите с култови заглавия като “When the witch is young”, “The witching hour”,” The password to fairyland”. Развитието на тази идея би се очертала в това да се сдобия постепенно с оригиналите и да се опитам да ги споделя с хора, които имат интерес.
Разкажете ни за идеята на другия ви проект – Die Tanzenden Kitzler.
Елисавета: Тази серия се роди точно преди година на 8 март по идея на моя близка приятелка: Цветелина Раденкова – Gesicht. Всичко тръгна от желанието ни да се съберем за празника, да си пускаме музика и да пием маргарита. Тя имаше желание да се пробва зад пулта, но беше несигурна. След кратко надъхване от моя страна, опита и вече има няколко Kitzlera зад гърбът си. Покрай това се замислихме как понякога наистина ти трябва малко побутване отвън. За много хора, включително и за мен, пускането на музика изглеждаше доста страшно и отговорно начинание, преди да започна.
фотограф: Боряна Пандова
Затова искаме Die Tanzenden Kitzler да не е просто серия от феминистки партита, а платформа – колектив от мадами, които пускат и споделят това, което знаят, на други, които искат да го правят. В началото не знаеш и слушалките къде да включиш, камо ли да тръгнеш да миксираш. Тук е момента да благодаря на приятелят ми, за това, че ни въведе бързо и търпеливо в нещата и ни даде ценни технически съвети, но и такива от сорта на “да не ни пука” и да бъдем себе си. За щастие, все повече мацки се захващат с това дело и проявяват смелост на сцената. Глобално на света му липсва повече женска енергия, която тепърва нараства. Основната концепция на серията е просто да танцуваме от сърце, да се почувстваме заедно, елиминирайки всички клишета свързани със “слабостите на женския пол”. Без излишно парадиране с темата. Друг част от идеите ни са свързани с това “жени да помагат на жени” и с част от приходите да подпомагаме различни каузи свързани с правата на жените. Иска ни се DTK партитата да са неутрална зона, където няма определен тип хора от една или друга общност. Стига да държиш на маргарита и танци до сутринта, полът няма значение.
Какво прави за вас едно място подходящо за нощни забавления?
Добрият саунд и осветителна системата. Изчистеният дизайн по отношение на визии и интериор, по-малките пространствата с минимална светлина са предпочитани от нас.
С какво може да ви спечели и съответно загуби един диджей?
Да ни загуби - еднообразието в саунд дизайна, некомуникация с публиката, прекалената сериозност също. Да ни спечели – обратното.
Кои са факторите, които ви карат да се чувствате в безопасност на дадено място?
Трендафила: Качествени аудио файлове, тапи за уши и достатъчно приглушена светлина.
Елисавета: Качествената музика и танцуващите хора. Смоук машина и максимално затъмнение. Охрана, която не спи, също е плюс.
Снимка: личен архив
Кои са вашите места за разпускане?
Домът на Елвита, Micro, BRUT., GABA, Tell me и Open Air-ът, който си организираме тайно.
Какво е универсалното ви средство за “спасяване на нощта“?
Трендафила: SHA RU и B2B.
Елисавета: Динамичен B2B и рап тракове.
Ако трябва да съберете март в едно парче, кое ще е то?
“Supersoaker” на Eartheater.
***
Tова интервю е част от поредицата #savethenight, която се осъществява със съдействието на Jägermeister. В рубриката всеки месец ви срещаме с популярни имена от електронната сцена и нощния живот, които споделят личните си предпочитания за музика, начини за разпускане и рецепти за спасяване на нощта.
С дебютния си албум “Introverse” групата на Али Абдала – ALI отбеляза нов връх в една от най-силните години от съществуването си от 2015 г. насам
Двете съставни части на trohi застават зад няколко любопитни проекта през година и с радост отбелязват, че хората ходят по музикални събития с все по-малко предубеждения
Виртуозният китарист от Каталуния представя последния си проект “Пътища“ в компанията на фламенко танцьорката Карен Луго на сцената на Топлоцентрала