Ванеса Уиншип и Джордж Георгиу са партньори в живота и фотографията от 80-те години насам, а заедно и поотделно те задълбочено изследват обществените, политическите и културни промени в различни точки от света. Често тези точки са около и в България.
“Успявам да си създавам дом, независимо къде се намирам”, казва Ванеса Уиншип от Берлин, където с Джордж провеждат работилница малко преди да се отправят към София. На 12 май се открива изложбата им “Дългият път” в галерия Synthesis, курирана от Надежда Павлова и Никола Михов.
Фотограф: Ванеса Уиншип, от серията Sweet Nothings. В нея тя снимка ученички от Източна Турция и изследва ученическата униформа като обединяващ елемент в живота на децата в Турция, Ирак, Иран и Сирия
Каква е била началната точка на този дълъг път? Превъртаме назад към 1989 г. “Когато Берлинската стена падна, изведнъж в масовите медии имаше много повече снимки от Източна Европа”, разказва Ванеса, която снима активно още преди да започне да следва фотография в Лондон. Джордж също се отдава напълно на призванието си от ранна възраст и така двамата имат над десетилетие опит преди да започнат да пътуват активно. “Тогава ми попадна една снимка на пейзаж и човек, който преминава през него: излъчваше някаква различна атмосфера, а всички останали изображения тогава като че ли се фокусираха само върху бедността в региона.”
Фотограф: Джордж Георгиу, от серията Fault Lines: Turkey from East to West
Снимката се оказва правена в Албания, а достъпът до страната остава силно ограничен до падането на комунистическия режим през 1991 г. “Нямаше как да отида там по това време, но веднага започнах да чета колкото се може повече за страната. Прочетох всички книги на Исмаил Кадре. Когато избухна войната в Косово, решихме да пътуваме до там с кола. Дълготрайната ни привързаност към Балканите се отключи някъде тогава. Всяко откритие доведе до ново, всяка страна ни отведе към следващата.”
Джордж Георгиу и Ванеса Уиншип, От сериятя College years 1984 – 1987
Защо да си свидетел е по-важно от това да си откривател
Това, което веднага прави впечатление във фотографията на Ванеса и Джордж е, че винаги се сливат със средата, без да губят напълно дистанцията си от нея, а стереотипите отсъстват. Въпреки че постоянно пътуват заедно, с годините те самостоятелно развиват индивидуален почерк – измъкват различни истории и нюанси, дори и да се намират на една локация.
За естествеността на сниманото от тях със сигурност допринася и че те се движат с удобна анонимност във времето и пространството. Двамата не търсят особена публичност, интервютата с тях са малко, въпреки че фотографията им е показвана в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк, “Барбикан” в Лондон, представени са от агенции като VU’ и Panos, носители са на награди от World Press Photo.
Фотограф: Джордж Георгиу. Коня, Турция, от серията Fault Lines: Turkey from East to West
В периода 1999 – 2009 г. Ванеса Уиншип и Джорж Георгиу живеят и работят последователно в Косово, Сърбия, Турция и Гърция, а България е все по-голяма част от живота им. Предстоящата изложба ще бъде първа за тях в София, но съвсем не първа поява в местно събитие: през октомври 2019 г. те участват в Международни фотографски срещи в Пловдив и после представят фотокнигите си на събитие на платформата ПУК! в София.
Значителна част от работата на Ванеса е отдадена на страните около Черно море и начините по които физическите ограничения пораждат психологически бариери. “А те съответно създават различни по-нататъшни граници – между детство и зрялост, между живот и смърт, светлина и сянка. Но все пак, търсим приликите между местата. Това, което споделяме, не толкова това, което ни разделя. Не мисля, че това, което правя, е свързано с някакво откривателство по-скоро съм свидетелка на интензивни промени.”
Фотограф: Джордж Георгиу, парадно шествието по случай Деня на Мартин Лутър Кинг, Лос Анджелис, Калифорния, 18 Януари 2016 г., от серията Americans Parade
Изток, Запад и има ли значение
На изложбата в София ще бъде показана и част от един от най-известните проекти на Георгиу – серията Fault Lines, публикувана и като фотокнига през 2010 г., в която той документира разширяването на Истанбул и политическия кръстопът пред Турция.
“Спомням си, че когато се преместих в Турция, нямах особени амбиции освен да видя повече от страната. Бързо разбрах, че за да отдам дължимото на мястото, както и да задоволя собственото си любопитство, трябваше да погледна към съвременна Турция през ъгъла на времето, разгадаването, разбирането на това какво се случва”, казва Джордж.
Фотограф: Ванеса Уиншип. Балчик, България, от серията Black sea
“По това време, през 2004 г., Партията на справедливостта и развитието управляваше от по-малко от година, а Ердоган тъкмо беше станал премиер. Процесът на урбанизация беше в самото си началото и продължи в много забавено темпо в следващите пет години преди да отиде в другата крайност.”
Този период го замисля за начина, по който употребяваме определения като “изток” и “запад”. “Имах много въпроси, докато наблюдавах скоростното застрояване в Турция. Като че ли модернизацията символизираше Запада, а традиционните и не толкова развити райони – Изтока, въпреки че моделът на евтините жилища като цяло се провали в Европа, а впоследствие в Турция разсели много общества в малките градове и селата.”
Фотограф: Ванеса Уиншип, от серията She Dances On Jackson. В нея Уиншип пътува из САЩ и изследва отношенията между ежедневието на хората в различните щати и природата на страната
От Лондон до Мандрица
Отвъд изложбата в София, те имат и още по-топла връзка с България. Към днешна дата живеят в различни части от годината в село Мандрица, в близост до Ивайловград, и английския град Фолкстън.
Джордж Георгиу разказва, че откриват Мандрица, докато снима за гръцко пътешественическо списание, някъде през 2004-2005 г. “Стори ми се като място извън времето, много красиво. Не обмисляхме да купим къща в България, докато един близък приятел не направи тази стъпка първи, върнах се в селото, за да го посетя и… останалото е история.” Джордж и Ванеса планират да превърнат къщата в артистична резиденция, в която ще са добре дошли гости, готови да “преживеят българското село и храна” и да влязат в “разговори за фотография без разсейването, което носи големият град”.
Фотограф: Джордж Георгиу. Белград, Сърбия, от серията Balkan Journey
Изложбата “Дългият път“ е от 12 май до 8 юли в галерия Synthesis. Фотокнигите на двамата автори ще бъдат представени в Деня на отворените врати на “Библиотека Фотосинтезис“ (12 юни), а част от тях ще могат да бъдат закупени на място. Повече на vanessawinship.com и georgegeorgiou.net.