Адам Щех е куратор, журналист и теоретик с дългогодишен опит в сферата на дизайна, архитектурата и визуалните изкуства. Освен това е преподавател и автор на книги, както и съосновател на творческия колектив OKOLO, базиран в чешката столица Прага.
На 5 ноември той ще е един от гостуващите лектори в еднодневния симпозиума в центъра за изкуство "Топлоцентрала" - част от петото издание на единствения български фестивал за дизайн МЕЛБА. Петото поред издание на фестивала ще се проведе между 3 и 13 ноември и включва богата програма от изложба, дискусии и курсове за професионалисти и ентусиасти на тема дизайн.
Разговаряме с него няколко дни преди да пристигне в София за специфичния му интерес към Модернизма и за това как според него пандемията и войната в Украйна влияят на дизайна и архитектурата като цяло.
Да започнем с името OKOLO. Интересно е, че и на български то буквално означава "около". Какво значеше то за вас в началото и какво значи сега, 13 години по-късно?
Значи, че ние в OKOLO се интересуваме от всичко, което е около нас и всички интересни неща, които ни заобикалят в обикновеното ежедневие. Ние като студио и творческа агенция, но и като отделни отдадени хора, постоянно търсим знание и страст навсякъде около нас. Това ни носи радост и предизвикателства. Мисля, че успяхме да изградим около нас и силна общност от приятели по целия свят през последните 13 години. На чешки „kolo“ означава колело, а ние доста се интересува и от колела, затова името е свързано и с това. Има известна закачка.
Изложба на тема модерна архитектура / Снимка: OKOLO
Първоначално следвате история на изкуството. Разкажете ни за прехода си към история на дизайна и защо дизайнът се оказа по-интересен от изкуството за вас?
Винаги съм се интересувал от архитектура и изкуство в същото време. По време на следването ми в университета Charles в Прага, все повече и повече се увличах по дизайн и архитектура, защото са по-близки до ежедневието ни и всичко, което правим. Но основно се интересувам от всички форми на дизайн и много често от връзката с изкуството, тъй като основната ми тема е цялостното модернистично изкуство, където всички артистични дисциплини се свързват.
Дизайнът е навсякъде и във всичко, но допреди 10,20 или дори 40 години е бил професия за малцина. Сега е обратното - има много дизайнери. Как успяват да изпъкнат и кои са основните характеристики в дизайнерите и дизайна, които привличат вниманието Ви?
Смятам, че това е естественото развитие на историята на дизайна. Дизайнерите са съществували от самото начало, но не е имало име за това и не е съществувала такава дисциплина. Дизайн е имало още в древни времена. Всичко, което хората са създавали и изработвали, е в основата си дизайн. Днес просто дизайнът е все по-популярен и обществено забележим. След 80-те години дизайнерите станаха знаменитости, а дизайнът се превърна в атрактивна за писане тема. Днес дизайнът има тотално различен и много по-широк спектър от форми и качества - от артистичен дизайн през занаяти, интериори до социален и перформативен дизайн. Мисля, че най-важно е да си автентичен и да следваш собствения си път, за да си успешен.
Изложба на тема модерна архитектура / Снимка: OKOLO
Кои са съвременните имена и дизайни, които според Вас ще бъдат изучавани в бъдеще?
Труден въпрос. Мисля, че настоящата ера се характеризира с навлизането на дизайн идеите в социалните, политически и екологични проблематики. Според мен дизайнери като Forensic Architecture, Formafantasma, Studio Swine и техният изследователски подход към дизайна сега са много интересни.
Имате конкретен интерес към модернистичния дизайн. Защитен ли е този стил законово в Чехия? Какво трябва да знаят хората за него, тъй като в България например все още не е официално защитен и голяма част от него е повреден или вече унищожен?
Проблематично е. Модернизмът от 20-те и 30-те години на миналия век е бил много силен в Чехословакия. Затова имаме множество невероятни сгради тук. Много от тях са официално защитени със закон, но много други не са и вече са повредени или в голяма степен променени. Но той е навсякъде. Наследството на 20-и век е застрашено във всички страни по света.
Модернистична архитектура / Снимки: Адам Щех
Как повлия пандемията на основните идеи за архитектура и дизайн и какво се промени?
Много неща се промениха. Виждате как комуникираме сега. Всичко е много по-бързо и малко или много онлайн. Страхотно е, че можем да работим по-ефективно. От гледна точка на презентации, компаниите се опитват да представят продуктите си по различен начин. Освен това има и един дизайн феномен, наречен "Dreamscapes“, който се разпространи в платформите на социалните медии по време на пандемията и създаде съвсем нова креативна платформа за творците. Това е и темата на нашия павилион Casa Immaginaria, който курирахме за Триеналето в Милано тази година.
А отразява ли се сега войната в Украйна практически и концептуално?
Определено. Само като се огледам около себе си, виждам голямо количество представяния и колаборации на украински дизайнери и компании. Чешката компания Lasvit си сътрудничи с Faina Studio и украинска изложба бе представена наскоро по време на Designblok в Прага. Много дизайнери и архитекти вече работят върху възстановяването на страната и предлагат изумителни идеи за изграждане на домове и други неща. Смятам, че това по някакъв начин може да е ново начало за велики идеи, както е било след Втората световна война в Германия или в Италия.
Смятате ли, че локалният е новият глобален дизайн или е обратното и защо?
Занаятите и местната идентичност са нещо много модерно и актуално сега в дизайна. Понякога може да е просто готино да си местен, но на много проекти им липсва същинска стойност като такива. Смятам обаче, че винаги трябва да работим локално, да подкрепяме местните общности, да уважаваме традициите, но в същото време да мислим и глобално и да сме запознати с всичко, което се случва по света.
Изложба на тема модерна архитектура / Снимка: OKOLO
Бъдещето винаги е омагьосвало съзнанието и идеите на хората, но ако трябва да се подготвим за него, какви ще са основните цели и предизвикателства в дизайна и архитектурата?
Да направим света по-устойчив, по-добре свързан по отношение на транспорт, по-безопасен и по-приятелски настроен.
Има ли нещо, което винаги сте искал да проверите, откриете или пробвате в България?
Да, много бих искал да видя Арт Деко и модернистична архитектура и интериори в София. Надявам се да имам възможност да разгледам по време на посещението си.
Желаещите да посетят международния симпозиум на МЕЛБА с впечатляващ списък от имена от света на дизайна, който се провежда на 5 ноември в "Топлоцентрала", могат да вземат билети предварително на melba.bg