Италианката Валентина Шарра открива в София творческата свобода, от която се нуждае
Накратко, как се озовахте в България и защо?
Всичко започна преди 7 години, когато моят партньор, който е родом от Франция, нашите две момичета и аз търсехме място в Европа, от което да съчетаваме работния и семейния живот.
Вече бяхме прекарали 10 години от живота си в учене и работа из различни европейски столици и София наистина се оказа правилното място, на което да се установим. Вероятно, погледнато отстрани, София ни предложи най-доброто, на което е способна и приятелите често ни обвиняват, че сме твърде позитивни в описанието на живота си в България, но аз отговарям, че вече не сме тийнейджъри и знаем много добре как да сравняваме предимствата и недостатъците на ситуациите, така че изборът къде да живеем не беше случаен. А и София ми помогна да разбера какви са приоритети, живеейки на пълни обороти едновременно като майка и като артист.
Имате магистърска степен по право. Как се случи преходът към изкуството и как според Вас образованието Ви влияе на сегашната ви работа и интересите в изкуството?
Много хора през годините са ми задавали този въпрос и аз никога не съм променял отговора. Връзката между изучаването на правото и изкуството е много тясна, основана на общия корен на двете дисциплини, който просто определям като изкуството да тълкуваме нашето общество.
Това беше моят интерес, когато реших да уча право и паралелно фотография. Написах дипломната си работа по европейската политика на сближаване, докато пътувах в източноевропейски страни – между Унгария и Румъния (благодарение на стипендии от Юридическия университет), когато тези страни щяха да се присъединят към Европейския съюз през 2007 г. Изследвах не само правната страна на процеса на сближаване между новите държави, но също така и фотографирах/улавях реалността на хората в тези страни.
Тук бих добавила въпрос към всеки, който има удоволствието да отваря познанията си към различни хоризонти: всички вие, които обичате знанието, не осъзнавате ли, че всичко около нас има обща матрица? Тогава се стига до заключението, че знанието във всичките му форми е първото удоволствие от живота, може би по-голямo от секса бих казала.
Кое прави България различна по отношение на възможности и трудности, когато става дума за изкуство и това да бъдеш артист?
Отправната точка и на двата отговора е така трудната история на България. Само преди 15 години България поставя ново начало (колко много са те в миналото!), изкривявайки за пореден път (да се надяваме в положителна насока) своето съществуване като общност. Тъй като в крайна сметка държавата не е своя национален флаг и своите граници, което трябва да се повтаря, а общност от намерения и мнения. Когато пристигнах, България беше tabula rasa (от латински - израз, отнасящ се до идеята, че знанието не е вродено, а идва с опита и възприятията - бел.ред.), където всичко може да се случи. Без установени художествени институции, макар сега ситуацията бавно да се променя, ми предложи пълна свобода на изразяване без да бъда съдена отгоре, признавайки стойността на творбите преди “името” на техния автор.
В Централна Европа нещата често стоят доста различно, трябва да се подчертае. Художественото творчество често се задушава от пазарната динамика и предварително установените стилистични линии, които попарват всякакъв вид иновация.
Разбира се, ако тогава обсъждаме подкрепата на България към художественото творчество, то трябва да сме готови да разберем, че помощта за артистите е минимална. Всичко се крепи на малките рамене на артиста. И вероятно само малцина биха оцелели без компромиси.
Работите Ви обикновено изследват възприятията ни за време и взаимоотношения – как приемаме смъртта, раздялата, образа на мъжете и жените. Защо това Ви вълнува?
Думите за нашето “възприятие на времето” като опит да се опише артистичната ми практика може би е начин кратко да се обобщят различните концепции, които са представени в моите творби.
Ще се опитам да го опиша по друг начин: На първо място е интересът ми към камъка, който напълно олицетворява идеята за “липса на време”. След това е към отношението ни спрямо мъдростта на миналото и настоящето, която изравни със земята хилядолетна социална култура, предлагайки начин на живот, базиран на консумация и разрушение. И накрая - изборът да бъдеш (или поне да се опиташ да бъдеш) активна част от обществото, да се опитваш да даваш храна за размисъл и критика.
Смятате ли, че в днешно време артистите са принудени да се обясняват повече на публиката и трябва ли изкуството да бъде оставено да говори само за себе си или това вече не е възможно?
Кои са любимите Ви места в София и извън столицата, на които се чувствате като у дома си?
Аз съм ентусиаст на тема горещи минерални извори, затова бих споменала две места, свързани с тази ми страст: Горещият извор в горите край Бистрица и Софийският исторически музей.
Във втория пример обаче това е място на миналото и част от бъдещето. Преди да се превърне в музей е бил просто обществена баня с термални извори. И докато съдържанието на музея може да бъде изложено на място, което да е дори по-привлекателно, то горещият минерален извор не може. Той е тук и е абсурдно да не се използват ползите за тялото и разбира се, за съзнанието. Така че моето второ място, което предстои да открия, ще е бъдещият басейн на София.
Има ги и периодите, в които е наистина невъзможно да открия вътрешен баланс и накрая е същото за съня и обратното. Дяволски кръг, който винаги завършва с физически колапс и продължителен 24-часов сън. Предполагам, че проблемът със съня не е толкова личен!
Това интервю е част от поредицата #followmyself, която се осъществява със съдействието на Fashion Days.
Една фотографска история за миналото и настоящето на училище от отдалечените северозападни райони на България и процесите, довели до неговото изоставяне
Фотографът Томас фон Витиш за това дали времето ще покаже доколко интересни ще бъдат графитите след 50 или 100 години
Поет, визуален артист, куратор, модел, който се вдъхновява от съприкосновението между мит, човек и природа и твори на фона на усещането за вечност в Майорка