Контролирана случайност, внимателно отношение към естетиката, взаимодействие с форми и сетива в реално време.
12 февруари 2019
Контролирана случайност, внимателно отношение към естетиката, взаимодействие с форми и сетива в реално време. Това са думите, които първи изникват в съзнанието на Петко Танчев, когато трябва да опише работата си с едно изречение. А това никак не е лесна задача, защото тя се разпростира на много и разнообразни полета - през интерактивните инсталации, сценографията, анимацията и саунд дизайна. Най-общо казано - взаимодействието ни с абстракцията на заобикалящото ни пространство.
Петко е магистър по сценография и докторант в специалност „Дигитални изкуства“ на Катедра „Изкуствознание“ в Национална Художествена Академия. Преподава "Инструменти за визуално програмиране" и "Видеомапинг" в същата специалност. В последните две години е куратор на модулът за дигитални изкуства "Creative Media Lab", съосновава аудиовизуалния колектив Мелформатор, а през 2018 стартира и творческото студио SenseLab.
Работата му комбинира пространствено мислене и експериментира с различни инструменти за визуално програмиране и интерактивни технологии в областта на инсталацията и пърформанса. Създава интердисциплинарни проекти за театри, музеи и фестивали и често колаборира с артисти от различни творчески сфери. Виртуалните му светове преосмислят физическата действителност, давайки й нов смисъл.
Поводът да си говорим с него са визуализациите и 3D mapping-a в клуб VOID във Пловдив, където тази събота ще се проведе дългоочакваното събитие на аудио-визуалния колектив MELFORMATOR.
С какво се занимаваш напоследък?
Работя по интерактивната визуална среда на представлението “Одисей” в Драматичен театър Пловдив, в края на февруари предстои да възстановим “Борхестриптих” като театрален уъркшоп в ДНК, планираме тазгодишната програма на Creative Media Lab - модулът за дигитални изкуства в “НОЩ/Пловдив”. И още няколко проекта, които правим в Senselab - интерактивна мапинг прожекция за “Пловдив 2019” и виртуални инсталации за музеи.
Разкажи ни малко повече за студиото Senselab?
Senslab е творческо студио, което основахме през 2018 заедно с Атанас Динчев от Мелформатор. Senselab съчетава нашата обща страст към технологиите и иновациите и обхваща широк спектър от комерсиални, развлекателни и артистични проекти. Практиката ни включва работа по интерактивни инсталации, AR, VR, XR, 3D мапинг, сценография, моушън графика, анимация, видео и VFX, уеб/дизайн/ux/ui, саунд дизайн, фотограметрия. Края на миналата година беше особено активна за нас, наред с артистичната ни дейност разработихме и няколко големи рекламни проекта за брандове като Coca-Cola, Audi и Nissan.
br />
Голяма част от работата ти е фокусирана върху спецификата на пространството и начините на взаимодействие с него. Как и кога се роди интересът ти към интерактивните дигитални технологии?
Като студент по Сценография в НХА открих, че творческият процес и експериментите с различни медии са по-важни за мен от крайния резултат. И че не намирам за необходимо изкуството да казва нещо конкретно, а по-скоро да оставя свободно място за това, което всеки е готов сам да приеме. Като цяло мисля визуално и за мен формата често е преди съдържанието. И обичам предизвикателствата. Дигиталните технологии са това, което ми позволява бързо да променям пространството и да изграждам взаимодействие с него. Всеки ден откривам нещо ново - това никога няма да ме отегчи. Но не спирам и никога да рисувам - така мисля и наблюдавам. Напоследък ми е все по-интересно да работя и с осветление.
Каква роля играе в работата ти личната перспектива?
Разбира се, това зависи от конкретния проект. Определено харесвам неща като абстракционизъм, минимализъм и органична динамика и опитвам да ги прилагам във всички проекти, по които работя. Но най-важна е целта и опитът от всичко. Готов съм понякога и да експериментирам с неща, които не са ми присъщи. Това може да отключи изненади, от които не искам да се лишавам.
Преподаваш в катедрата по Дигитални изкуства в Националната Художествена Академия - промени ли преподаването по някакъв начин подхода ти на работа?
Преподаването е още едно голямо предизвикателство и със сигурност влияе и на всички други процеси. Вече мисля по различен начин за структурата на знанията си, което променя и начина ми на работа. Всичко е някакъв вид приемане и отдаване - това води до още развитие. Така че когато преподаваш също и се учиш. Осъзнах истински нещо важно, което преди това само бях чувал - едно е да разбираш нещо, друго е да можеш да го обясниш на някой.
Ти си и една от основните действащи фигури зад аудио-визуалния колектив МЕЛФОРМАТОР, а след броени дни ви предстои и голямо събитие в club VOID, част от програмата на Пловдив 2019. Какво подготвяш като визуално съдържание и като музикална селекция?
В музикалната селекция ще се пробвам относително за първи път наистина, така че и за мен е интересно как ще се получи. Спрямо музиката, която слушам напоследък, бих пускал по-скоро последен, но ще пускам първи. Мисля, че ще е интересно преживяване. Относно визуалното съдържание, ще направя нещо подобно на мапинг инсталацията отпреди две години, но разбира се по малко по-различен начин.
Събитията на Мелформатор винаги са експеримент за мен, в този смисъл постоянно откривам нещо ново. И всеки път се опитвам да постигна максималния му мащаб. Когато започнахме с идеята за този колектив, искахме да предлагаме събитията, които липсват на града ни и да преформатираме пространствата. Тази основа още си стои като концепция.
Какво ти предстои и какво очакваш с нетърпение?
Очаквам с нетърпение всички проекти, с които се занимавам и в които откривам себе си. Щастлив съм, че нещата се развиват динамично и си сформираме добър екип в нашия град. Изобщо няма скука и просто се радвам на движението. Понякога дори нямам търпение да завърша даден проект, за да мога в паузата между процесите да уча и пробвам нови неща. Тези моменти на дистанция са много важни. Опитвам и да съм все по-добър в разпределянето на времето си.
Откриваме Роберто Фонсека в родния му град Хавана, докато завършва работата по своя нов албум, за да го попитаме за симбиозата от кубинска страст и българска фолклорна традиция, която тръгва на обиколка в страната