Откриваме я между Париж и Виена на ръба между снимките на две реклами, но най-вече в бясна подготовка на кампанията на българския минисериал “Те, вълните“, който изправя Неда Морфова за първи път пред игралния формат кино. По план продукцията, създадена по идея на Теодора Духовникова и Койна Русева, в която Морфова освен режисьор е и сценарист в екип с Рене Карабаш, Петър Крумов и Димитър Христов-Кевин, трябва да тръгне по БНТ в началото на април. Оператори са Георги Андреев и Орлин Руевски, а пред техните камери освен идейните авторки застават още Радина Кърджилова, Мария Каварджикова, Ивайло Христов, Юлиян Вергов, Иван Бърнев и ред други познати имена.
Фотограф: Александър Станишев
Кога разбрахте, че киното ще бъде Ваше призвание? Помните ли първия си допир с това изкуство от страната на създател, а не на зрител?
Когато бях на четири, баща ми ме заведе в Бояна, където снимаше дипломния си филм. Показа ми макета на киноцентъра и ми разказа как като го заснемат с определен обектив от конкретна гледна точка, той ще изглежда като истинска, грамадна сграда. Останах да си играя с макета и като че още съм там и го чакам да оживее пред очите ми.
Как кино общността в България подкрепя младите автори, когато прохождат в професията?
Странен ми е терминът “кино общност“. Досега не съм се сблъсквала с нея. Всички са индивидуалисти тук. Е, понякога се случва един индивидуалист да изпие чаша вино с друг индивидуалист, докато обсъждат последния филм на трети индивидуалист.
Липсата на адекватно финансиране у нас със сигурност е голяма и важна пречка за развитието на киното, но има ли аспекти, в които това може да се отчете като дефект с полезно действие за средата тук?
Разбира се, че творческите ограничения успяват да направят някои от нас изключително изобретателни и да се получат добри филми. Дори много добри. Ниските бюджети обаче ни обричат да играем само и единствено в мача на братя Дарден и Радо Жуде. А и това става почти невъзможно, саботирайки се един-друг постоянно. Да не говорим пък за опити в лигата на Фелини или Кубрик, или Питър Джаксън примерно. Та, изобретателните успяват да направят от плюнката дъвка, да я опаковат красиво и тя да изглежда апетитно. Но си остава плюнка… с някои изключения.

Фотограф: Калоян Лалев
Кои са хората, от които сте научили най-много и от които продължавате да учите и днес?
Синът ми Филип.
Какви са историите, които Ви вълнува да разказвате?
Обикновени, но погледнати от необикновена гледна точка. Като измислянето на нова игра с карти. Познатите на всички до болка петдесет и два елемента, преплетени по невиждан, впечатляващ начин.
Ако трябва да изброите професионалните качества, които Ви открояват - кои са първите три, за които бихте се потупали по рамото?
В работата си винаги съм се водила от красотата – красотата на мястото, на осветлението, красотата в гласа, лишен от фалш, в патината на костюма, в бръчките на актрисата, красотата в некрасивото. Научих се да я намирам бързо и да насочвам камерата си натам. Готова съм да направя компромис с достоверността, дори с драматургията в името на красивото.
Кои са работните навици, които спазвате и от които бихте искали да се отървете?
Непостоянна съм и лошите и добрите ми черти се менят по-често от правителството, затова не си служа с думата “навик“, когато говоря за себе си. Важно е един режисьор да се отнася с любов към актьорите си, към екипа, към киното като цяло. Тогава лошите НАВИЦИ на терен остават на заден план.

Фотограф: Георги Андреев
Кои са имената, от които се учите, киното (като продуценти, екипи или жанрове), на което не може да устоите и последните филми, за които мислихте продължително, след като ги гледахте?
Последно не можах да спя след филма Gasoline Rainbow на Бил и Търнър Рос, който е божествен. Деца, които споделят истинските си истории в едно на пръв поглед безсмислено пътуване. Сега, когато AI напредва с пълна скорост, ми изглежда, че бъдещето, или поне моето бъдеще, е някъде там – в ничията земя между документалното и игралното кино. И в роуд-мувитата. И в този ред на мисли – Вендерс. Винаги съм обожавала Вендерс.
Повече на @minka_jones.