От няколко години обаче и тук, макар и със закъснение, покачване на интереса има. Потвърждават го едни от първите с опит в продажбата на грамофонни плочи след ’89-а година - “Дюкян Меломан”, които са и едно от първите локални олицетворения на record shop още от първата половина на 90-те години.
, разказват Маргарита Борисова и съпругът ѝ Явор Ганчев, които вече близо 30 години се грижат за този малък остров на музиката на ул. “6-ти септември” 7А.
В началото хората, които търсят плочи при тях, са по-възрастните клиенти, които слушат класическа
музика и джаз. “Това беше напълно разбираемо все пак тогава се предлагаха основно такива заглавия и това бяха заклетите колекционери, които се брояха на пръсти. С много от тях можеше с часове да се говори за музика и за истории за определени плочи, с които са се сдобили особено трудно и са ги търсили с години. Колекционерите от социалистическите времена понякога се разделяха с някоя своя придобивка и обикновено ни разказваха нещо интересно за нея”, припомнят си те.
Преди 20 години една от основните им трудности са доставките на стоки, които пристигат придружени с необходимостта от безброй ненужни документи, много загубено време и изтъркани нерви заради своеволията на чиновниците по това време.
“Днес общността е доста голяма и най-важното е, че младите хора се въодушевиха да слушат плочи. Всеки ден пред очите ни групи млади хора просто разглеждат плочите и се радват на красотата на албумите на своите любими артисти и групи. Много от тях реагират наистина много спонтанно и с треперещи ръце и невярващи очи докосват плочите на своите любими изпълнители”, отбелязват двамата.
ТАВА Record Shop / Снимка: Личен архив
Звукова ТАВА
Едно от най-новите попълнения в софийския records shop пейзаж TABA на ул. “Цар Асен” 52 отваря врати само няколко месеца преди началото на Ковид ситуацията, макар да е онлайн още от февруари 2019 г., разказва един от основателите Владимир Стаменов. “Това обаче се оказа “моментът на истината” – получихме подкрепа от много хора и всъщност осъзнахме, че правим нещо значимо. Към днешна дата сме много горди, че всяка седмица в магазина организираме по няколко музикални събития. Местни, а все по-често и чужди артисти, идват да въртят плочи и споделят изкуството си в нашето пространство”, допълва той. Заедно с Мартина Казакова днес те поддържат не само физическия магазин, но и неговия онлайн аналог, като акцентът при тях е електронната музика.
Идеята им е ТАВА да е повече от дом за слушане и покупки, но и за музикални in store сесии със селекция на винил колекционери, артисти и любители на електронната музика, които те снимат и излъчват в YouTube. След като миналата година правят допълнително акустично третиране на цялото си помещение, се надяват обстановката, която са създали, да е “още една причина софиянци да предпочетат да слушат новите плочи за седмицата на място с напитка в ръка”.
Една от допълнителните опции в магазина им е освен покупка на “пресни”, току-що излезли от пресата заглавия, които да са вече налични към официалната им дата на издаване, феновете да могат и да продават част от колекциите си. “Вече непотребната някому плоча е истинско съкровище в ръцете на друг. Винаги, когато нечия колекция влиза в магазина, настава едно особено вълнение - за нас и за клиентите, които идват на "лов за находки”, обясняват те.
ТАВА Record Shop / Снимка: Личен архив
Смятат, че Балканите имат страхотен потенциал за развитие на електронната култура и сцена. Наблюденията им са, че класиките имат константно присъствие в пазарската количка на всеки, но ако трябва да генерализират, техните клиенти предпочитат техно и минимъл.
“Радостно за нас е, че се формира трайна тенденцията към олдскул звученето отпреди 2000 г.” А що се отнася до това от кои градове в страната преобладават поръчките онлайн, казват:
"Едва ли ще изненадаме някой с отговора. Но пък за нас е малка победа всеки път, когато видим по-малко населено място в адреса на поръчката. За това се борим.”
Онлайн Латерна
Същото наблюдение има и Антон Добрев, основател на българския онлайн магазин за грамофонни плочи Laterna, който за няколко години от създаването си изгради почти култов статут сред почитателите на винила у нас, които следят за най-новите независими издания и споделят, че често са изумени не само от обслужването, но и от изключителната селекция, както и наличието на заглавия, които още на предварителна продажба в чужбина се превръщат в бутикови издания и са трудни за набавяне.
“Това е възможно заради помощта на съвременните технологии, които позволяват да се поддържа и обновява каталога, включително и плочите в предпродажба в реално време, както и да се автоматизират редица други процедури като обработката на поръчките например. Онлайн платформата позволява по-ефективна организация, ако щете и по-добри цени, което няма как да се получи в един физически магазин, но не е толкова ефективна в удовлетворението. Но в повечето случаи това са два различни типа изживяване, които няма проблем да вървят паралелно”, смята той.
Казва, че основният принцип, който следва в селекцията си, е “само плочи, които бих купил за себе си” плюс други заглавия, към които публиката проявява интерес и пасват в музикалната линия на магазина. Поради добрите отношения и взаимна подкрепа с редица дистрибутори на плочи и лейбъли доставянето на плочите не е проблем, а и всички се радват музиката им да стигне до хора в България, независимо от броя. “Малкият капацитет се явява по-скоро проблем, че не успяваме да заредим редица качествени издания, които може и трябва да са в магазина, или пък тяхното временно забавяне.”
За Антон, който завършва хуманитарна специалност в Софийския университет и около 15 години работи в различна бизнес среда, включително и в технологичния сектор, интересът към винила се заражда още в тийнейджърските му години и преклонението пред диджейската култура и изкуство в края на 90-те. “Впоследствие разширяването на музикалната ми култура и началото на “възкресяването” на винила (началото на 10-те) ме накараха да издирвам и събирам интересна музика на винил като начин за културно-естетическо обогатяване и финансово обедняване.” Laterna започва по-скоро като “passion” проект, както той го нарича – като търсене на собствено начинание, което да обединява различните му познания и интереси и някаква форма на собствен отговор на недостига и трудното сдобиване с диджейски и колекционерски плочи в нашата част на света.
Първоначално не мисли точно за бизнес модела на онлайн магазин за плочи, “но в крайна сметка това се получи”. Едно от очакваните от него предизвикателства, когато се впуска в това начинание, е, че в България купуването на плочи е разход, който предполага лишаване от други покупки и това не е популярно. Онова, което не е очаквал пък е недоверието, с което купувачите в началото подхождат към българските онлайн магазини.
А дали да очакваме Laterna да се превърне и във физически магазин? “Това е един правилен начин за присъствие в живота на меломаните и колекционерите на плочи и естествена стъпка, която стои на дневен ред от ден 1. Плановете ги има, все още предстои да се вземе решение за изпълнението им или не, както и какви компромиси могат да се направят или не, защото да направиш нещо и да го направиш по правилния начин са две много различни неща”, допълва той.