Как фондация Visionary развива и популяризира уличното изкуство като дава въможност и свобода на артистите да създават и комуникират социално значими теми
Visionary е фондация, чиято основна цел е да остави артистите да бъдат артисти, като има зад гърба си необходимия екип от опитни професионалисти, които да се занимават с всички скрити за публиката, но нужни организационни и административни дела. Visionary е посредник в изготвянето на стратегии, финансиране, администриране и организиране на визуални проекти, отворени към широка публика, която има възможността да се среща с изкуството извън рамките на затворените пространства. През годините успешно развиват и популяризират стрийт арт културата, а мисията им е артистите да имат възможността и свободата да създават и комуникират социално значими теми.
Разговаряме с основателите Деляна Ангелова и Йоан Ценков, които освен партньори в живота са и ядрото на Visionary, за тяхната мисия, как се оформят като екип, кои са някои от най-предизвикателните им проекти, променя ли се и по какъв начин уличното изкуство и защо за една такава организация представянето им онлайн е от съществено значение.
Каква е основната Ви мисия?
Visionary е продуцент на проекти за визуално изкуство. Харесва ни да ги определяме като „смислени“, защото в голямата си част проектите, които създаваме, са изпълнени със съдържание, смисъл и имат много слоеве отвъд „правя изкуство заради самото изкуство“. Вярваме, че това ги прави успешни.
За своя мисия приемаме развитието на градското визуално изкуство, което върви ръка за ръка с отварянето на повече пространство за артистите да бъдат просто артисти и свободно да създават и изразяват своите идеи. Намерихме своето място като осъзнат посредник от една страна между артисти И публика, и от друга – между артисти И бизнес, публичната администрация, културни институти или други финансиращи институции и грантови механизми, и обратното – между бизнеса, институциите И артистите.
Екипът ни се стреми да подпомага артистите от свободната сцена чрез осигуряване на финансиране, професионална стратегическа, творческа, логистична, административна и организационна подготовка, като винаги на фокус е създаване на високо културно съдържание със свободен достъп и изграждането на солидна база за развитие и популяризиране на стрийт арт културата.
Стенопис на JahOne (BG) и JuanSinMiedo (CO), Богота, снимка: Traque
Как се събрахте като екип? Какво ви обединява и с какво се допълвате като качества?
Visionary постави формалното си начало през юни 2017 г. Може би идеята се зароди някъде около 2015 г. – тогава се прокраднаха първите идеи и разговори, но без ясна формулировка. Всичко се избистри около края на 2016 и началото на 2017 г. след натрупването на нужния опит, визия, идеи и контакти.
В основната на Visionary сме аз (Деляна Ангелова) и Йоан Ценков – моят партньор в живота. Синергията помежду ни и нашият допълващ се опит съответно в културния мениджмънт и стенописното изкуство, е двигателят, а това, че сме двойка ни прави и добре стикован екип. Организационните умения и на двама ни бяха решаващи да се захванем с нелеката задача да разработваме толкова мащабни проекти, които да обогатяват не само градската среда, но и да развиват сцената за съвременно изкуство в публични пространства.
Разбира се, в тези първи крачки няма как да пропуснем да подчертаем ключовото участие на всички, които повярваха в нас (независимо дали говорим за приятели, артисти или партньори) и ни съдействаха да стъпим здраво - тях също приемаме като част от нашия екип, тъй като с тях създадохме основата.
В екипа ни по много естествен начин се присъедини и Михаела Драганова – фотограф на Visionary, която изгради отличителен почерк на представянето на проектите ни чрез своя фотографски стил.
Друга ключова частица бе уебсайтът, който в началото дръпна напред позиционирането ни онлайн. За него голяма роля изиграха приятелите ни от „СуперХостинг.БГ“, чиято работа познаваме още отпреди Visionary, затова и те бяха логичният ни избор. През годините, освен като партньор, с който да изпъкваме онлайн, те се превърнаха и в наши истински съмишленици, защото много си кликнахме с екипа.
Екипът ни не спира да се обогатява с талантливи визионери с всеки следващ проект. Всички те са професионалисти в своята сфера и допринасят за реализирането на конкретна линия, проект или идея със своята отдаденост. Освен че обичат това, което правят, тяхна страст по един или друг начин е уличното изкуство, а душата им вибрира на честотата на градската култура. Често си представям как това разширяване и свиване на екипа е диханието на Visionary.
Кои са най-предизвикателните проекти, по които сте работили?
Всеки проект е различен и ни държи нащрек, защото предизвикателствата около него са различни. Всяка година всъщност правим все по-предизвикателни и мащабни проекти от предходната и май през 2023 г. успяхме да избухнем.
Всичко започна през есента на 2022 г., когато се запознахме с много яки артисти от Южна Америка - Santa Gross и Se Cordeiro, които заявиха готовност и желание да работим заедно. Така си поставихме амбициозната цел да създадем проект за тристранен творчески обмен между България, Бразилия и Колумбия. Идеята бе да работим за един мащабен проект, съставен от по-малки, обединяващи Traque (Колумбия), Cuas Arte (Бразилия), Acidum Project (Бразилия) и Visionary (България) като партньори. Всеки от нас имаше ангажимент да организира във всяка от страните стенописна продукция. Тогава в картинката се включи и Sito Studio с новината, че са спечелили финансиране от Национален фонд “Култура” за реализиране на второ издание на “Street art за вкъщи” - съвместен проект между Sito Studio и Visionary, и пъзелът веднага се нареди. Изложбата “Street art за вкъщи” бе мотивът, който представихме и в трите държави и обединяваше взаимодействието между всички художници, започнало през лятото в София.
Съвместно със Sito Studio и благодарение на тяхната съществена роля като партньор, успешно реализирахме продукцията на произведенията с участието на избрани от нас български и международни художници, част от които бяха партниращите ни артисти от Бразилия и Колумбия. Изложбата в България се случи в пространството на Sito Studio и успяхме да възродим интереса към произведенията, създадени от първото издание през 2021 г., показвайки всички артисти заедно.
Така през 2023 г. работихме с над 11 международни творци в София и създадохме красиви произведения с отворен достъп, което беше предизвикателно само по себе си. През есента беше черешката на тортата, когато Visionary пътува до Латинска Америка с двама български street art художници (MOUSE и JahOne) и мен като ръководител и организатор на проекта. Успяхме да участваме там в поредица от творческа резиденции, фестивали за градско изкуство и да представим изложбата “Street art за вкъщи”.
Изложба Street art за вкъщи в галерия Alma da Rua, Сао Пауло, снимка: Gustavo Raton
Зад инициативата застанаха посолството на България в Бразилия и посолството на Бразилия в България, което бе много ключово за доверието към проекта и спечеленото финансиране за пътуването ни до другия край на света. Имахме само една опция за грант и просто стреляхме - абсолютен хазарт, защото вече бяхме запазили изложбените пространства в Сао Пауло и Богота и просто нямаше връщане назад. Само седмица преди заминаването разбрахме, че проектът е одобрен, въпреки че съзнателно бяхме поели риск да заминем и без финансиране.
Стенопис JahOne, Форталеза, снимка: личен архив
Това е само прашинка от перипетиите, които тепърва ни предстояха през тези 33 дни в постоянно пътуване, вдигане на две изложби, създаване на редица стенописи, много нови контакти, впечатления и щуротии. Посетихме трите най-големи града в Бразилия - Сао Пауло, Рио де Жанейро и Форталеза. Прекарахме две незабравими седмици на резиденция в Куня - столицата на керамиката в Бразилия, и Богота в Колумбия. Успяхме да се забъркваме в живота на местните общности на всеки от градовете, защото гостувахме в домовете на нашите партньори там и това ни позволи изцяло да се потопим във вибрацията на всяко кътче. Mouse и JahOne имаха възможността да рисуват в една от най-старите фавели във Форталеза и допринесоха за нейното облагородяване със своето изкуство. Обменихме ценни опит, идеи и практики с продуцентите и организаторите там и не на последно място - събрахме безценно вдъхновение от спиращите дъха мащаби на градското изкуство там.
Стенописи MOUSE (вляво) и JahOne (вдясно) в Куня, част от резиденцията Cuas arte; снимка: личен архив
Положените усилия са много, предизвикателствата не спираха и след кацането ни в София, но резултатите са изключително вдъхновяващи, защото знаем, че оставяме истинска следа в уличното изкуство в България, а и навън. Мисля, че няма да сгреша, ако кажа, че ние до момента сме единствената street art организация, която е представила 10 български графити и стенописни художници с изложба в Латинска Америка, като двама от тях (MOUSE и JahOne) лично се разписаха в два от градовете с отличителния си стенописен почерк.
Стенопис MOUSE, Богота; снимка: личен архив
Бихме ли поели същите рискове отново? Да, на 110%! Даже очакваме с нетърпение следващия международен проект, защото само така става ценният обмен на идеи, вдъхновение и опит и се създават истински партньорства и приятелства.
Как се промени уличното изкуство през последните години и можем ли все още да го наричаме улично, когато излиза от обичайната си среда? Кои са за Вас добрите примери от България в тази сфера?
Започваме отзад напред с добрите примери. Насимо е художникът, който умело прелива работата си от градска среда в ателието си и обратно. Това е път, който много творци търсят, но той истински съумява да въплъти нови и нашумели подходи като добавена реалност, звукова среда и визуални ефекти в своите галерийни представяния. Същевременно с това не изневерява на стила си, познат от улицата, и много деликатно и красиво присъства чрез силата на художествените похвати, използвани навън. Тук застъпваме една световна тенденция на преминаването на уличното изкуство в галерии и музеи, бавно очертаваща се и в България.
От друга страна, Arsek & Erase са артистите, които чупят по много автентичен начин границата между комерсиални и некомерсиални творчески проекти – независимо дали говорим за интериори или екстериори. Те са хората, които елегантно поставят уличното изкуство в офис среда да говори за даден бранд и творят без граници в открито пространство, или обратното. Ето това е друга тенденция, която отчитаме в световен мащаб за уличното изкуство – неговото търсене за комерсиални цели и изборът на много марки да се свържат и представят с него. Зависи само от автора колко ще бъде искрен към своя стил и неизменящ на сцената, за да направи истински стойностен проект. Arsek & Erase успяват.
В България това, което според нас се отчита през последните години, е повишаване на интереса, търсенето, разпознаването на уличното изкуство, но не и неговото пълно разбиране. За съжаление, когато излезем от нашия контекст и погледнем от още по-високо, ние направо сме застинали в сравнение с темповете и динамиката, с които графити и стенописното изкуството дърпат на глобално ниво.
Точно затова през последните две години във Visionary насочваме усилията си в това да представяме български творци навън, да доведем яки художници тук и да създаваме качествен обмен между артистите от други страни и България.
Работен процес от стенописен проект СЕЗОНИ - Santa Gross (CO) вляво, Wedo Goas (ES) вдясно и на заден план българските артисти Felon и Jermain, снимка: Михаела Драганова
Кое е водещото при избора на локации и кои са темите, които са важни за Вас?
Да са навити собствениците (смеят се). Истината е, че водещо е какъв е проектът. Разбира се, всички (артисти, клиенти, спонсори) искат идеята им да се реализира в централните градски части, но ние гледаме и това колко е оживено дадено пространство и каква трансформация му носим, за да изпълни мисията си даден проект. Така че отговорът би бил – концепцията определя целите и публика и след това идва мястото.
Стенопис Пътеводители на Acidum Project (BR), София, ул. Гурко, изпълнен съвместно с Посолството на Бразилия в България; снимка: Михаела Драганова
За нас е важно да инвестираме времето и енергията си в проекти и теми, с които резонираме ценностно – винаги това е бил първият валидатор. Независимо дали проектната идея идва от независим артист, който търси продуцент, или ние като продуцент събираме творчески екип за реализиране на тема по наша идея. Дори и в случаите, когато имаме клиент, за нас е важно първо да се припознаем с посланието, за да го случим. След това е лесно да оформим концепция, да изберем медията, да поканим артист и да намерим подходящата локация. Темите, които са важни за нас, са онези, които са важни за обществото.
Стенописен проект СЕЗОНИ, снимка: Михаела Драганова
Миналата година например екипът ни бе много силно афектиран от топлата зима (тази година още повече) и така се роди идеята да създадем СЕЗОНИ - проект, който говори за климатичните промени през трибют на характерните за България четири сезона, които вече са тотално размити. Хората се свързаха с темата, защото е важна и за тях. Това я прави универсална и същевременно силна; не можеш да я подминеш безразличен.
Стенописен проект СЕЗОНИ, снимка: Михаела Драганова
По какъв начин сайтът помага на дейността Ви?
След вече почти седем години, изпълнени с разнообразни проекти, за Visionary уебсайтът е огромен архив и портфолио. Често се хващам как отварям уебсайта, за да си направя справка за това кога сме реализирали някой проект или с колко и кои артисти сме работили. Също така той е и много хубава платформа, на която можеш да намериш на едно място голяма част от българските художници, които творят в голям мащаб, и да разгледаш както работата им с нас, така и други техни проекти, защото имаме връзки към профилите им в Instagram, Behance, Facebook или лични уебсайтове. Надяваме се по този начин да водим трафик и директна връзка към тях самите, промотирайки работата им в градска среда, която сме създали заедно.
Аудио запис на първия епизод от подкаста Visionary Talks между Riccardo Matlakas и Деляна Ангелова; снимка: Михаела Драганова
От 2022 г. насам развиваме и Visionary Talks – подстраница на уебсайта, в която както Visionary говори за проектите си, така и други визионери говорят. Имаме предимно статии, но и няколко подкаст епизода, разработени с финансовата подкрепа на Едногодишен грант `21 на Национален фонд „Култура“. Миналият месец пуснахме интервю с австро-германското дуо Video.Sckre, което стана доста готин материал, и осъзнахме, че в България сякаш няма специфична платформа, която да „разговаря“ с графити и стенописни художници. Затова се надявам да съберем нужните сили и финансиране, за да продължаваме да разработваме такива материали, а и подкастът заслужава продължение.
След всичко споменато по-горе, бих обобщила, че уебсайтът е задължителен канал за „говорене“ и място, на което можем да покажем всичко създадено по начина, по който ние бихме искали да бъде видяно. Той е безценно допълнение на всеки един проект и точно затова се радвам, че благодарение на успешната и дългогодишна съвместна работа с нашите приятели и партньори от СуперХостинг.БГне само ние като организация имаме уебсайт, но и някои от големите ни проекти имат собствени страници, на които да заживеят собствен живот.
Какво ново планирате в предстоящите месеци?
Важен елемент е разширяването на екипа ни - през април ни предстои да посрещнем втория си стажант от Франция – Летисия Гарди. След като през 2023 г. успешно се сработихме с французойката Леа Санчез-Батестини като проектен координатор, решихме отново да отворим вратите си за млад и свеж ум на тази позиция, който да се присъедини към екипа ни и да натрупа опит в сферата на културата и визуалните изкуство. Това за нас бе ново и вълнуващо преживяване миналата година и съм сигурна, че и тази ще бъде поне толкова зареждащо.
Леа на терен по време на стенописен проект СЕЗОНИ с художника Se Cordeiro от Бразилия; снимка: Михаела Драганова
Ще встъпим във втората си късометражна продукция отново с подкрепата на Национален фонд „Култура“, програма Дебюти `23. С Visionary решихме да подкрепим като продуцент младия и талантлив сценарист и режисьор Михаела Рогачева в нейния дебютен филм с работно заглавие „Няма винаги да е така“. Сигурна съм, че това ще ни даде нови знания и опит на терен, както винаги става в работата с големи екипи.
Ще работим с нашите приятели и дългогодишни партньори от фондация Meeting Points по проект със социален фокус в кв. „Факултета“ – проект по тяхна инициатива. През март започнахме процеса по него с избрана фокус група и поредица творчески работилници, на база на които ще сътворим колективен стенопис за общността от квартала. Съвместните проекти с Meeting Points винаги са приключение и говорят силно на социално-заредени теми, което вярвам, че е много важно за нас като граждани с активна творческа дейности.
Работата на Visionary може да следите на visionary.foundation и visionary.found.
Материалът е реализиран с подкрепата на superhosting.bg.
Една фотографска история за миналото и настоящето на училище от отдалечените северозападни райони на България и процесите, довели до неговото изоставяне
Фотографът Томас фон Витиш за това дали времето ще покаже доколко интересни ще бъдат графитите след 50 или 100 години
Поет, визуален артист, куратор, модел, който се вдъхновява от съприкосновението между мит, човек и природа и твори на фона на усещането за вечност в Майорка