СЕРИАЛ: SEVERANCE
От Black Mirror насам не е имало сериал, който толкова добре да улови обществените безпокойства около изгубения баланс между офлайн и онлайн живота, работата и свободното време, волята и липсата на избор. Severance, ко-режисиран от Бен Стилър и с Адам Скот в главната роля, е в Apple TV и с премиерата си през февруари се превърна в едно от първите широко коментирани заглавия в стрийминг платформата. А парадоксът, че технологичен гигант продуцира сериал, който сатиризира корпоративния живот до крайност, не остана незабелязан. През следващите месеци се очакват повече детайли около втория сезон – снимачният процес започна в края на октомври.

ДОКУМЕНТАЛЕН ФИЛМ: SISTERS WITH TRANSISTORS
Обикновено асоциациите за ранните години на електронната музика и отношението към звукоизвличането като наука през първата половина на ХХ век са обвързани изцяло с мъжки фигури, а присъствието на жената в експерименталната музика е считано за доста по-късно явление. Дебютният филм на Лайза Ровнер, с гласа на легендата на американския авангард Лори Андерсън, разказва за недооценените или почти забравени композиторки от САЩ, Великобритания и Франция, които намират непозната креативна свобода в технологичното развитие на музиката. Филмът припомня, че често историята може да не бъде толкова ясно структурирана, колкото си мислим.

АЛБУМ: RADIOHEAD OK COMPUTER
Един от най-емблематичните албуми на Radiohead има интересна съдба и вместо да бъде осмислян като класика от предишна ера, като че ли не губи актуалността си. Той се свързва с настоящето на няколко нива: песните в него са преход към най-експерименталните и електронни фази на групата, процесът на записване отбелязва нетипично за времето доверие към ранните дигитални практики и звуково програмиране в студиото, а през годините дистопичните текстове на Том Йорк (вдъхновени от книгите на Ноам Чомски, Филип К. Дик и Джеймс Балард) на няколко пъти създадоха паралели с политическото, консуматорско и технологично настояще. През 2022 г. се навършиха 25 години от издаването на албума.

КНИГА: ШУШАНА ЗУБОВ - THE AGE OF SURVEILLANCE CAPITALISM
Книгата на американската авторка и философ се превърна в едно от най-обсъжданите нехудожествени заглавия през 2019 г., но така и не се появи на български език (книжарниците на Запад и електронните версии остават опция, ако искате да я прочетете). Името идва от термина surveillance capitalism, който авторката налага в анализите си. В над 700 страници Зубов до голяма степен потвърждава дългогодишните страхове, че личната потребителска информация е събирана и използвана от Google и Facebook, и то не само за да превърне поведението ни онлайн в предвидимо за алгоритмите и в услуга на популяризирането на услугите, но и за да промени навиците ни както в реалния, така и в дигиталния живот. Бъдещето на пазара преминава през модификация на поведението. Книгата обръща и внимание към първите примери за обвързване между компютрите на работното място и очакването за повишена продуктивност като нова индустриална революция. Иронично, изследването попадна в годишната класация на Барак Обама за най-добрите заглавия, които е прочел, въпреки че Зубов критикува двете му президентски кампании през 2008 и 2012 г. и това, че кабинетът му до голяма степен валидира практиките на Google.
СЪБИТИЕ: “КЪСО КИНО: ИСТОРИИ ОТВЪД РОЗОВИЯ БАЛОН”
Скептичният поглед към крайностите, които могат да зададат технологиите, започва да си проправя път и към българската артистична сцена. На 5 ноември от 18 ч. и 19:30 ч. в The Steps платформата за късометражно кино Кинематограф.БГ и четвъртото издание на Sofia Game Night ще представят филми, чиито сюжети са вдъхновени от гейминга и сливането на границите между реалност и фикция: “Един ден от живота на Рики” на Лъчезар Аврамов, “На игра” на Девина Василева. В панорамата влизат и няколко чуждестранни заглавия. Повече на sofiagamenight.com.