Няколко пресни заглавия от "Дюкян Меломан"
Tord Gustavsen: The Seeing / ECM, 2024
Торд Густавсен е един от най-вглъбените и съзерцателни пианисти на нашето съвремие. С 10 записа за ЕСМ в различни формати(трио, квартет, квинтет), той е в постоянно търсене на оголената истинска красота в музиката. С последните си три проекта, той се завръща към трио формата, дълбаейки навътре в душата на заложената концепция още от времето на триото на Бил Еванс The art of trio. Триото търси, изследва, въплътява в един организъм емоционалната насителост, елегантността и дъхът на музиката.
Със Seeing Торд Густавсен отваря нова сложна глава в поредицата от записи на триото, започнала през 2003 г. с Changing Places – албум, който днес вече се смята за класика. Настаящият запис с интензивното наслагване на идеи „отразява личното ми развитие, докато остарявам, стремейки се към най-важното в живота и музиката“, казва норвежкият пианист.
The Seeing предлага прекрасна музика, пълна с мелодии и очарователни хармонии и най-важното - представена е от завършени музиканти като най-тихият барабанист, раждал се на планетата Йарле Веспестад, който е от самото начало неизменна опора на норвежкия пианист и басистът Стейнар Ракнес. Със заглавието си албумът ни приканва са отворим “вътрешните си очи”, да погледнем навътре.
В албума има пет оригинални пиеси на Густавсен, две интерпретации на два хорала на Йохан Себастиан Бах, един традиционен норвежки църковен химн и английския хорал от 19-ти век „Nearer My God, to Thee“.
Триото функционира като един организъм и изгражда своята неповторима картина от джаз, блус, госпъл, скандинавски фолклор и църковни химни: “„В този запис няма да намерите много обширни солови изпълнения. Вместо това се опитахме да инвестираме нашето музикално майсторство във взаимодействието и оформянето на малки импровизирани части и да „максимизираме“ основните детайли.” Взаимодействието на триото черпи сила от сдържаността, от търпеливото, но стегнато изграждате на музиката към кулминацията й, докато Торд води със своето деликатно докосване и фин госпъл подход. Съзерцателността и вътрешната динамика на пиесите са отличителен белег на норвежкия пианист.
Норвежецът е истинско откровение – богато нюансирани, много нежни и образни, изпълненията му достигат до всяка чувствителна и съзерцателна натура. Всяка негова творба е тихо откровение, докосващо дълбините на душата. Защото едва ли има някой, чието сърце да не се е развълнувало при срещата с музиката на Торд.
Торд Густавсен ще представи новия си албум на 12 ноември в зала “България”, билети в “Ивентим” и в “Дюкян Меломан”.
Bill Laurance: Bloom / ACT, 2024
Петкратният носител на награда “Грами” композитор и пианист Бил Лорънс за пореден път разшрява хоризонта на своята звукова палитра. Той се завръща към класическата си основа, като работи с аранжьора Джош Пуул и 18 членен струнен оркестър Manchester Untold Orchestra, за да създаде убедително епичен албум. Още от първата песен бързо се усеща накъде иска да ни отведе композиторът. Тук той ти предлага едно съвременно оркестрово произведение за пиано с изящни мелодии, които на моменти напомнят Барток и Равел. Лорънс споделя че албумът е вдъхновен от детската му сподобност да се въобразявя и измисля други светове. “Детската ми способност да дърпам завесаа на реалността и да създавам фантазни светове запали всякакви възможности за мен и това окончателно ме заведе при музиката.”
Съчетавайки класическата чувствителност на Бил Лорънс с поп, джаз и оркестрово звучене прави Bloom буквално да разцъфне по неповторим начин в ушите ни. Комбинирайки класическата чувствителност на Laurance с леко джазови поп груувове и мощен оркестров синхрон, Bloom преминава през пълната гама от емоции и настроения.
Arve Henriksen: Touch of Time / ECM, 2024
Скандинавският тромпетист Арве Хенриксен е свирил джаз, метъл, фолк, уърлд музика – с намигване към японската флейта – и много други. Когато Хенриксен започва да свири през 80-те години, той често си сътрудничи с други музиканти, базирани като него в Норвегия. Откакто започва да записва в началото на века, той работи с артисти от други части на Европа и Америка. Освен на тромпет Хенриксен често ползва деликатна електрониката и понякога е пее приглушено под сординка или дори есктатично. Според компазитора Мария Шнайдер Хенриксен има "разкошен звук, който е уникален в света на тромпета. Тонът на Арве надхвърля инструмента.“
Арве Хенриксен записва основно за ЕСМ. За последното си издание на ECM, Touch of Time, той си партнира с холандския пианист Хармен Фрaние, иновативния холандски пианист.
Touch of Time е вълнуващ разговор между норвежкия тромпетист Арве Хенриксен и холандския пианист Хармен Фрaние, който кротко води към деликатните лирични търсения в албума. Албумът е съставен от нежни мелодии и текстури, които се люшкат между двама души, настроени на една честота, с усет към нюансите и детайлите в развитието на музикалната идея. И в предварително композираните пиеси и в напълно импровизираните части двата инструмента се свързват елегантно, като всеки поема и довършва по естествен начин фразата на другия. В "Touch of Time” Хенриксен и Фрaние многократно се фокусират върху извайването на мрачни пейзажи, като оставят слушателят в размисъл след края на пиесите.
”Touch of Time” е записан през януари 2024 в Лугано и е продуциран от Манфред Айхер.
Tomasz Stanko: September Night / ECM, 2024
September Night е запис от концерт на Томаш Станко квартет в Мюнхен през 2004 г. – годината, в която той изнася рекорден брой концерти в Европа и САЩ. Албумът се превръща във вълнуващ документ, запечатал формацията в нейния полет нагоре. Моментът, в който Станко е свободен и в най-добрата си форма е успял да вдъхне смелост и ентусиазъм у младите великани – пианистът Марчин Вашилевски, басистът Славомир Куркиевич и барабанистът Михал Мишкиевич. През 2007 г., само няколко години след излизането на албума, те гостуваха в зала “България” по покана на "Джаз Плюс фестивал".
Magnus Öström and Dan Berglund: e.s.t. 30 / Act, 2024
Приключението на e.s.t. започва през 1993 г. когато трима шведски музиканти, Есбьорн Свенсон, Дан Берглунд и Есбьорн Йострум, се събират и започнат да свирят заедно. Есбьорн и Магнус се познават от деца, живеят врата срещу врата и още оттогава са неразделни музикални съмишленици, но никой от тях не е могъл да предугади, че e.s.t. ще стане най-влиятелната група в европейския джаз от началото на XXI в. В музиката им няма ограничения и те се впускат да изследват всички свои страсти – рок, поп, класика, традиционна музика, импровизирана нова музика.
През следващите 15 години e.s.t. ще изнесе хиляди концерти по целия свят, ще издаде десет студийни албума и няколко записа на живо, ще спечели награди и ще постигне златни записи. Всички знаем края на историята. Човек може да си помисли, че с кончината на пианиста Есбьорн Свенсон бързо ще забравим тази група, но това не е така, защото двама от артистите от e.s.t. са активни и продългават да бълват идеи.
През 2023 г. групата щеше да навърши 30 тази година и за да отбележат 30-годишнината на e.s.t. Магнус Йострьом и Дан Берглунд обединяват усилията си с близки приятели музиканти като пианиста Джоел Лисаридес, флейниста Магнус Линдгрен, тромпетиста Вернери Пойола и китариста Улф Вакениус, за да изнесат два големи концерта – единият е във Филхармонията в Кьолн, а другият – в храм в Стокхолм.
4 Wheels Drive II / ACT, 2023
Landgren/Wollny/Danielsson/Haffner
4 Wheels Drive e супергрупа с четирима шведско-немски инструменталисти и водещи солисти на базирания в Мюнхен незавидим джаз лейбъл ACT. Те са поразителна смесица от лидери и инструменталисти сами по себе си. В сравнение с дебюта на групата от 2019 г. 4 Wheel Drive, това продължение на историята съдържа по-голямо съотношение между оригинален материал и кавъри на поп песни на Стинг, Пол Саймън и Елтън Джон.
В албумът ще чуем Fields of Gold на Стинг с атмосферен африкански джаз-фолклорен привкус, до голяма степен благодарение на характерния резонансен басов звук на Ларс Даниелсон. Подходът на пианиста Микаел Волни обаче е да намери нов ъгъл във всички познати неща – и неговата поддръжка на вокала на Ландгрен в “Your Song“ на Елтън Джон и в романтичната филмова тема на барабаниста Волфганг Хафнер April Rain заковава вниманието на слушателя. И началното оригинално парче на Волни Chapter II и последващото Spring Dance напомнят неговото бивше пиано трио. Вокалът на Нилс Ландгрен както винаги докосва ухоте и кара човек да потръпне от наслада, като слуша ангелския му тембър. Един наистина чудесен албум, който да е спътник в летните пътешествия.
Тези и още много страхотни джаз албуми ще откриете в “Дюкян Меломан” на ул. “6 септември” 7А и ул. “Екзарх Йосиф” 37, както и онлайн на meloman-bg.com.
Защо прикриването на самоличността и лицето е основополагащ елемент от създаването на музика за някои артисти и какви са мотивите за това на “Пистамашина“ и MANASYt
Странджанско село Кондолово събира музиканти от Иран, Франция, Турция, Гърция и България, които ще ни потопят в традиционната персийска музика, сакралните хармонии на алеви-бекташиите и каракачанските народни песни
Обещаващата българска група навлиза в “етап на рестарт” с предстоящия си миниалбум