Ако трябва да направи корица на списание, чрез която да се представи, Ясен Згуровски ще е застанал в позата на богинята на победата Нике, с крила, лавров венец на главата и палитра бои в ръката. Ще е стъпил на диско топка, а на дрехата му ще пише "punk never dies". И всичко това – в така любимата му поп-арт и кич естетика. През годините той е изключително активен като илюстратор в печатни медии, включително революционното списание "Егоист", като автор на над десет самостоятелни изложби, а в последно време алтер егото му Жулиета Интергалактика разпръсква наслада и сласт из музикалните клубове. Тази година основната дейност на "София куиър форум 2020" е създаването на архива "История на преобличането", проект на Згуровски и Боряна Росса. Той ще бъде представен на 28 декември с изложба – едновременно в галерията и онлайн на dragbg.sofiaqueerforum.org, където ще може да бъде видян и архивът. Това ще бъде и официалното откриване на форума, който ще продължи до май 2021 г.
"София куиър форум 2020" е посветен на драг пърформансите от 90-те. Защо тази тема е актуална тук и сега?
Днес драг артистите се радват на широка популярност не само в световен мащаб, но и на родната сцена. Любопитно е да се знае как се е започнало, откъде се е тръгнало и какъв е пътят, извървян досега. Периодът от средата на 90-те, когато явлението е съвсем ново за България, е слабо познат на съвременната публика. Заедно с художничката Боряна Росса, с която сме куратори на "София куиър форум 2020", поставяме началото на документален архив, той постепенно ще се обогатява и в бъдеще ще бъде полезен от историческа и културна гледна точка.
Какви са основните акценти от програмата и с какво това издание ще изненада публиката?
Започваме с откриваща изложба в галерия "Структура", на която ще представим историите на някои от пионерите. Медийната звезда Елза Парини, двигател и водещ на първото по рода си за България драг шоу, активно присъстващо по морските курорти и цялата страна още от началото на 90-те. Мис Бони, която започва сценичните си изяви значително по-рано от появата на знаковия микс клуб "Спартакус", където става една от най-ярките му звезди. Легендарната Урсула, Мис Жулиета (Жулиета Интергалактика), Шери Шеридан. Включени са и представители на новата клубна и бална сцена: Дженифър Бенедикшън, Енигма Чадел и други. Програмата до края на май 2021 г. продължава със срещи и дискусии с театрални режисьори и артисти, работещи в други жанрове на изкуството, които показват силното влияние на тази клубна среда върху културата от 90-те. Сред тях са Възкресия Вихърова и Ани Васева, Мариела Гемишева, Леонид Йовчев. Ще има партита и пърформанси. Изненадата е в интересните истории на участниците в проекта за този не толкова известен период.
фотограф: Васил Германов
Какво е характерно за драг културата в България от края на 90-те години?
Особеното е, че тази култура възникна без примери за подражание и влияние от западната сцена. В момента има безброй онлайн уроци по грим, можеш лесно да си купиш перука, обувки голям номер, екстравагантен тоалет. Тогава това го нямаше и всяка една от кралиците разчиташе на собствената си креативност. Това ни придаваше строга индивидуалност – бяхме самороден диамант в короната на българската популярна култура. Новото за годините си явление се прие много лесно, бързо предизвика интерес и възхищение. В периода, когато се зародиха новата българска поп вълна, лайфстайл списанията и музикалните телевизии, драг изпълнителите имаха статута на звезди.
По какъв начин повлия драг културната сцена на развитието на културата и изкуството тогава и какви влияния можем да открием днес?
Преекспонирането на образите, бляскавата театрална визия, характерните сарказъм и закачливост в изпълненията вдъхновиха много творци през 90-те. Давам за пример танцьорите от първите партита на "Метрополис", модните ревюта на Ариес Уникат и Кристина Авангард, постановките на Лилия Абаджиева в Народния театър. В годините на милениума изгря провокативният персонаж Лили Хендел на Иво Димчев, индъстриъл бандата "Шимейл Зироу", поп фолк дивата Азис.
Днес драг образите вдъхновяват художници и фотографи като Кристиян Чалъков, Лубри, Михаил Вучков. Специфичните грим, коси и стайлинг вече са нещо обичайно за модния подиум и музикалната индустрия. Все по-често виждаме кралици като гости в телевизионни формати...
Какви са тенденциите в развитието на тази сцена през последните 20 години?
В последните години драг сцената преживява ренесанс. Появиха се множество нови звезди. Имаме различни форми на изява извън клубната сцена, това са Instagram кралиците, които се представят главно с фотосесии, YouTube влогърите, които дават съвети за грим и стайлинг. Навлезе балната култура, характерна с пищни дефилета и воугинг. Драгът добива масова популярност и все повече хора се запознаха със същността му на изкуство.
фотограф: Васил Германов
Онези времена оказват влияние при създаването на Жулиета Интергалактика.
Жулиета Интергалактика е продължението на Мис Жулиета, персонажа ми от програмите на "Спартакус" в София и "Оскар Уайлд" във Варна. Когато се отдадох изцяло на рисуването, сложих край на вариететните ми изяви. Жулиета остана в миналото до момента, в който се увлякох по музиката и се завърнах в ъпгрейднат вариант, вече Интергалактика. Натрупаният сценичен опит и знанието, че притежавам необходимата харизма, ми помогнаха лесно да вляза в новото ми амплоа на диджей.
Какво е усещането да откриеш изложба и какво – да излезеш на сцената като диджей?
Вълнението е голямо, сценичната треска присъства и в двата случая. За разлика от една самостоятелна авторска изложба, подготовката за "София куиър форум" е свързана с пътувания, срещи, писане на текстове, множество мейли, снимки, работа в екип и куп детайли. Диджействането е сравнително по-леко и забавно, там е слушане и селектиране на музика, дизайн на флаер, избор на костюм и декор на клуба. Отговорното и при двете е умението да предизвикаш положителна обмяна на енергия при срещата с публиката. Усещането е като да си диригент на симфоничен оркестър. А eмоцията, когато задаваш тон за парти и вдигаш настроението на тълпа хора, е невероятна.