Темата за изкуството от времето на социализма у нас през последното десетилетие започна да придобива някаква доста по-прилична форма като оценка и дебат, което може и да спомогне за официалното изучаване на този период от историята ни. Кога и как ще стане, времето ще покаже, но онлайн, а и не само, отдавна има един кът в пространството, който обстойно се е захванал да документира графичните дизайн проявленията на социализма. Виртуалният музей СОЦМУЗ е основан през 2011 г.от архитектите Валери Гюров и Мартин Ангелов и фотографа Никола Михов, а през 2015 г. към тях се присъединява и френският колекционер Микаел Борда. Историята му обаче се връща още малко по-назад във времето, когато през 2009 г. Валери и Никола правят изложба “ТПК Хемус” с картонени игри и пластмасови играчки от 80-те до 90-те години. Някъде по това време в събирането на “експонатите” се включва и Мартин, а ние си говорим докъде стигат всички заедно:
Как и кога се появи идеята за този архив?
Всичко започна с изложбата с картонени игри от „ТПК ХЕМУС“, която Валери и Никола организираха в Artnewscafe в Пловдив 2009 г. Тя включваше култови игри като „Не се сърди човече”, „Погледни и нареди”, „Рали“ и няколко вида „Черен Петър”, а откриването беше съпроводено от „Спортен полуден”. Друг основен източник на вдъхновение беше изложбата за Стефан Кънчев, организирана пак през 2009 г. от Магдалина Станчева. Някъде по това време се запознахме с Мартин Ангелов и започнахме да събираме първите „експонати“.
Плакат, Среща на водещите от младежките дискотеки,София,худ. Симеон Кръстев, 1983
Какво представя СОЦМУЗ?
Фокусът на колекцията е изцяло върху българския графичен дизайн от времето на социализма. Физическата ни колекция наброява над 6000 обекта: плакати, детски книги, грамофонни плочи, пощенски марки, първодневни пликове, книги, списания и периодични издания. Виртуалната селекция е разпределена в няколко категории: филмов, театрален и политически плакат, запазен знак, телевизионна графика, илюстрации на детски книги, обложки на грамофонни плочи, филателна графика и реклама.
С какво този архив е актуален днес?
Ние архивираме графичния дизайн, който се е правил по времето на Социализма. Насочихме се към този период, защото намираме вдъхновение в различни области на изкуството, които по една или друга причина са достигнали своя връх през 70-те и 80-те години. Днес цяло поколение творци са обречени на забрава, само защото са работили по това време. Осъзнахме, че пред очите ни изчезват и малкото останали визуални свидетелства и решихме да предприемем нещо за опазването им, вместо да чакаме инициатива от институциите и музеите, които не проявяват никакъв интерес към графичния дизайн.
Първодневен печат, худ. Стефан Кънчев, 1980, Запазени знаци - Стефан Кънчев: Лебед София; Български пощи
Телевизионна графика, Редакция кино, худ. Никола Николов,1980
Разкажете ни за процеса на събиране на неговото съдържание?
Колкото повече търсиш, толкова повече намираш. Освен по хранилищата на библиотеки, театри, битаци и тавани, се ровим и в Интернет. Разчитаме и на чудаци и колекционери, които съхраняват ценни за нас обекти. Междувременно каним всички, които имат подобни колекции и са готови да ги споделят, да се свържат с нас.
Как живее един виртуален архив? Расте ли, развива ли се, в какво се превръща с годините?
Отначало започнахме като виртуален архив, но с нарастването на физическата ни колекция, започнахме да се изявяваме и в „реална“ среда. През 2013 г. направихме изложба с театрални плакати в галерия Contemporary Space във Варна, а след това и изложба на “тримата тенори“ на българския театрален плакат: Асен Старейшински, Димитър Тасев и Людмил Чехларов в рамките на Sofia Design Week. Това беше първата им съвместна изложба в България, след тази в Будапеща през 1976 г.. Миналата година направихме изложба с политически плакати в музея Le Bal в Париж. Плакати от колекцията на СОЦМУЗ са публикувани в книгата Iron Curtain Graphics – Eastern European Design Created without Computers, издадена от немско издателство Gestalten и книгата Presenting Shakespeare с плакати на Шекспирови пиеси от цял свят, публикувана в Ню Йорк през 2015 г..
Плакат, Дни на Кубинската култура в България, худ. Сашо Каменов 1979
Най-трудната част в тази работа е...
Да намираме време, за да работим по архива, между основните ни занимания и други проекти. СОЦМУЗ функционира изцяло на доброволчески принцип, не отказваме помощ и търсим сътрудници, които да ни помагат в издирването и дигитализирането на материалите.
Онова, което продължава да ви мотивира?
Ентусиазмът на хората, които ни помагат и разбира се, съкровищата, които предстои да открием.
Дигиталните архиви, които вие лично следите с интерес?
Архивът с намерена фотография на нашия приятел Тихомир Стоянов, който редовно ни изненадва с находки от битака и Beijing Silvermine на Тома Сован.
Корица на сп. Млад Конструктор, бр. 6, 1971 г.
Корица на сп. Млад Конструктор, бр. 3, 1970 г.
Последният ви сблъсък с "аналогов" архив беше...?
Невероятната колекция на Руси Русев, бивш учител по физическо, който събира плакати от спортни събития от цял свят. Първите плакати в колекцията датираха от 1953 г., а последните - от 2017…
socmus.com
@socmus_posters