
Близнаците в този проект са Джеймс и Майкъл Фицджералд - базирано в Ирландия артистично дуо, което твори в широк спектър от дисциплини на визуалното изкуство, включително илюстрация, графичен дизайн, принт, рисуване и 3D . Иновативни, смели и с чувство за хумор, те създават концептуални творби за рекламни кампании, корици, илюстрации за печатни издания, както и широкомащабни проекти за улично и художествено изкуство. Работата им може да се види по целия свят, а вече е привлякла вниманието на клиенти като Facebook, Jameson, Aer Lingus, Magners, ING Direct, Penguin, The Guardian, Wired, Adweek и Variety magazine. За изкуството, което създават в дует, ни разказват в аванс, малко преди да ги чуем и видим като гост-лектори на международния симпозиум – част от МЕЛБА фестивала за съвременен дизайн, който ще се проведе през ноември в София.

Кои са предизвикателствата да работиш със своя брат-близнак?
За нас това не е предизвикателство. Обикновено работим по всичко заедно и имаме наистина добри работни отношения. Тъй като се познаваме толкова добре, бързо се разбираме, когато работим върху идеи.
Как успяхте да изградите общ стил? Какъв е процесът на работа, когато създавате една илюстрация?
И двамата учихме графичен дизайн и имаме много сходни интереси. След като започнахме да работим заедно, стилът ни се разви естествено помежду ни. Винаги сме вярвали в това да имаме преди всичко силна концепция, така че нашият съвсем обикновен графичен стил се разви благодарение на това. По-голяма част от нещата, върху които работим, са илюстрации за печатни издания. Започваме с четене на статията, като изваждаме някои от основните теми и скицираме всичко, свързано с тях. На този етап създаваме много опростени форми, драсканици или дори думи. Опитваме се да намерим визуални връзки между основните теми на статията. Нещата се развиват, докато не получим нещо, което според нас представлява наистина въздействащ образ. След това изпращаме на клиента няколко скици. След като една от тях бъде одобрена, частта по създаването на образа се случва доста бързо, като прости геометрични форми и добавяме някои фини текстури. Опитваме се да ги поддържаме възможно най-oпростeни, само с по няколко цвята. Редакторските срокове скъсяват целия процес и той обикновено отнема само няколко дни.
Опишете ни един работен ден.
Зависи от задачите за деня, но обикновено сме в студиото около 9.30 или 10 сутринта. Повечето дни сме в студиото и правим илюстрации за печатни статии. Някои седмици ни се случва да подготвяме участието си в шоу и работим върху принтове или рисуваме в студиото. Опитваме се да се придържаме към стандартните работни часове от понеделник до петък, освен ако не работим по по-голям проект като стенопис или изложба.
Фокус в работата ви са editorial illustrations. Какви качества са полезни, когато работиш за печатна медия?
С това, което правим, се опитваме да привлечем вниманието на хората, докато прелистват списание или вестник. По някакъв начин гледаме на илюстрациите си като на визуални заглавия. За нас всичко е комуникация. Тъй като работим за списания в световен мащаб, трябва да имаме разбиране за начина, по който изображенията могат да се възпремат от различни култури. Също така много помага доброто познаване на техническите аспекти като формати и как цветовете се възпроизвеждат при печат.

Според вас какво е бъдещето на печата?
От години все се говори, че печатът е мъртъв и все пак нови списания все още се появяват, а поръчките са повече от когато и да било. Въпреки че много неща се случват дигитално, смятаме, че все още има апетит към специализирани списания и дълги (longer read) вестникарски статии. Освен това, от тях идват повечето поръчки за илюстрации, така че ще продължим да работим за печатни издания, докато можем. Все повече произведения се анимират и за онлайн употреба, което създава повече възможности за използването на едно изображение за печатно издание.
Какво ви запали по илюстрацията? Помните ли първите влияния, които сте имали като артисти?
Илюстрацията като професия е резултат от това, че и двамата учихме графичен дизайн. Проявявахме интерес повече към създаването на изображения и дизайн на плакати. Най-ранно влияние в колежа ни оказаха дизайнери като Пол Ранд и Саул Бас. Много ни хареса как те съчетаваха илюстрацията с дизайн.


Остава ли ви време за лични проекти?
Абсолютно. Понякога е трудно да се балансира между комерсиалните и личните проекти, но винаги се опитваме да оставим време за личната ни работа. Това е изключително важно за нашата практика, тъй като там можем да експериментираме, да се развиваме и да учим. Смятаме, че персоналните ни проекти правят поръчковите и комерсиалните ни такива по-добри и по-интересни.
Най-трудният, най-вдъхновяващият и най-откаченият проект, по който сте работили през годините.
Личните ни проекти обикновено са най-трудни или най-откачени. Там прескачаме граници в работата си и усвояваме нови умения. Излизането от зоната на комфорт може да бъде малко плашещо, но и доста удовлетворяващо. За нас това доведе до интересни проекти като метална скулптура на открито, която създадохме за училище или голям стенопис, който нарисувахме в офисите на Facebook.
Какъв съвет бихте дали на някой, който сега започва да се занимава с дизайн?
Намерете си близнак! Това намалява наполовина работното натоварване. Е, също така и заплатата ви. Ако не успеете, то това е като всичко друго, което искате да правите. Трябва да положите много усилия и да сте готови да инвестирате в себе си. Ако не го направите, никой друг няма да го направи. Що се отнася до нашата работа, във всички случаи личните ни проекти ни помогнаха да стигнем до нивото, на което сме в момента.