Маргарита Борисова и Явор Ганчев отдавна са “в джаза“. Още през първата половина на 90-те години създат “Дюкян Меломан” – най-стария магазин за музика в София, а през 2004 г. започват да организират концерти с “Джаzz +“. Продуцират и кросовър проекти като “Еструна“, чийто запис спечели награда Латино Грами през 2018 г., The Storytellers, както и Roberto Fonseca and New Bulgarian Voices. На 30 октомври по покана на “Джаzz + “ очакваме испанския китарист Чикуело и неговото трио (със специалното участие на фламенко танцьорката Карен Луго) в Топлоцентрала и Tord Gustavsen Trio на 12 ноември в зала “България“.
Днес джазът е …
Явор: Същото, което и вчера: начин да разказваш добри истории по нов начин.
Mаргарита: И разбира се, джазът и вчера, и днес е свобода на изразяването и полет на духа.
Какво е специфичното при организирането на джаз събитие в сравнение с други жанрове?
Mаргарита: Организирането на джаз концерт изисква отношение и подход, който предполага познаване на артиста и неговата музика, неговия свят. Музикантите, които каним, са актуални артисти с послание, собствено звучене, собствен глас. В повечето случаи са непознати на по-широкия кръг слушатели и съответно трябва да намерим подходящия начин да разкажем тяхната история и да ги представим на хората, за да влязат в сърцата им.
Как си обяснявате интересът към джаза и устойчивостта му особено при фестивалите при липсата на пълнокръвна джаз сцена у нас и сравнително малкото места, на които той може да се слуша?
Mаргарита: Слушането на джаз е въпрос на статус за мнозина от хората на средна възраст, а повечето фестивали със свободен вход, които наченаха съществуването си в последно време допринасят да стане и нещо като забавление и така тези събития привличат младата и неангажирана публика, като нашепват, че не е нужно да се страхуваме от този стил, че можем да го намерим навсякъде и във всичко и да го живеем. Пък и не е вярно, че липсва пълнокръвна джаз сцена, тя не е богата като тази в Лондон или Ню Йорк, но у нас се свири джаз и има доста хора, които следят и подкрепят тази сцена в последните години.
Явор Ганчев, снимка: личен архив
Какви хора слушат джаз днес в България, различна ли е публиката в сравнение с други жанрове, или има някои интересни пресечни точки?
Mаргарита: Всякакви хора слушат джаз, включително и такива, които отричат, че го правят, защото не могат да възприемат, че джазът има много лица и всъщност е мета стил, съвкупност от стилове, който се захранва от всички други жанрове и ги трансформира в нова музика.
Концерт, който сте организирали, и винаги ще си спомняте като особено и ключово за следващите ви идеи постижение?
Явор: Концертът на “Еструна“ на испанския фламенко певец Арканхел и хор “Нови Български гласове“, който беше записан и спечели Латино Грами през 2018 г. Това сложи началото и на следващи наши проекти с хор “Нови Български гласове“, като този с кубинския джаз пианист Роберто Фонсека. Вълнуващи бяха и концертите на Ди Ди Бриджуотър през 2006 и 2008 г. Тя е магнетична и много земна същевременно.
Пред "Дюкян Меломан" / Снимка: Личен архив
Ако имахте неизчерпаеми възможности и избор, кого бихте поканили веднага?
Mаргарита: Вероятно бихме се обърнали към началото на “Джаzz+“ през 2004 г. с Ануар Брахем.
Какви са най-актуалните ви музикални вдъхновения, последните ви открития?
Mаргарита: Едно от откритията ни е турският китарист Дженк Ердоган, който се намери след 17 г с един друг голям музикант, с когото работим Антонио Форчоне и така създадохме дуета The Storytellers. Друг интересен музикант е пианистът от Менорка Марко Мескида, както и тромпетистът Арве Хенриксен от Норвегия.
Кои са местата, на които слушате музика на живо най-често?
Явор: Местата, които събират публика, която е компетентна. Това обикновено означава хора, които са си платили, за да слушат музиката – това не е 100% гаранция, че са компетентни, но е едно добро начало. Особено при джаза компетентната публика е жизнено необходима за изпълнителите, за да дадат най-доброто от себе си. Защото джазът е диалог – не само между композицията и интерпретацията, но и между разказвача и слушателя. Неангажираният слушател убива вдъхновението у разказвача, колкото и способен да е той.
На 30 октомври по покана на “Джаzz + “ в Топлоцентрала гостуват испанския китарист Чикуело и неговото трио със специалното участие на фламенко танцьорката Карен Луго, а на 12 ноември в зала “България“ ще чуем Tord Gustavsen Trio. Повече на meloman-bg.com и jazz-plus.com.
Виж още от поредицата с Мирослава Кацарова, Васил Хаджигрудев, Васил Вутев, Цветан Цветанов, Арнау Гарофе Фарас, Димитър Бодуров и Иван Хадживеликов.