Няколко музиканти, организатори на фестивали и концерти, както и музикални журналисти, които движат родната джаз сцена напред, разказват какъв е джазът днес, каква е публиката му, къде го откриват, и кои са концертите, от които се зареждат с нови сили
Първият ѝ авторски албум излиза през 2000 г. и вече над 20 години е отдадена на джаза като певица, автор на редица концептуални концерти и радиоводещ на две авторски предавания в Jazz FM - „Desafinado“ и “Singin’ n Swingin”, в които всяка седмица споделя със слушателите най-добрите примери от света на красивия латино джаз и представя най-забележителните гласове от световната сцена. От 10 години е и основател и творчески директор на Plovdiv Jazz Fest.
Днес джазът е… все още свобода, игра, импровизация, общуване, безпокойство на ума и сърцето, бунт срещу конвенционалното и конформизма. Разбира се, като стилистика, изразни средства, подходи днес джазът е различен от този на ХХ век, но той и тогава, и сега продължава да е плод на безпределните фантазии на дръзки музикални откриватели.
Ако миналия век това бяха джазмени като Майлс Дейвис, Джон Колтрейн, Чик Къриа, Уейн Шортър, Завинул, Хърби Хенкок, Кийт Джарет, Ян Гарбарек, Джон Скофийлд, Дейв Холанд и т.н., то в първите две десетилетия на новия век списъкът с инакомислещи джаз творци започва с Брад Мелдау, Есбьорн Свенсон, Джошуа Редман, Марк Джулиана, Кърт Розенуинкъл, Джейсън Моран, Дони Маккаслин, Арън Паркс, Джулиан Лаж и много други.
Музикална прогресия
Джазът е прогресивен музикален жанр. Той се променя, развива се и е отражение на времето, в което живеем, на обстоятелствата наоколо социокултурни, лични, екзистенциални. Предполагам, че предизвикателствата и предимствата да се изпълнява тази музика и преди, и сега са подобни. Ще припомня една идея на Телониъс Монк, който силно вярвал, че музиката му трябва да е отражение на живота; мелодиите, ритъмът, импровизациите трябва да транскрибират живота такъв, какъвто е: бавен или забързан, в пиксели или аналогов, тъжен или весел, с възходи или с провали, с любов или в самота. Мисля, че това е сериозно предизвикателство за всеки, който изпълнява джаз. А предимството, поне за мен, е, че обичам това, което правя.
Къде започва свободата
Мисля си, че традициите не съдържат в себе си зависимост, а са чист източник на познания, които са базисни, дори задължителни, неизбежни. Това е важно за развитието и растежа на твореца и интерпретатора. Свободата започва, когато опознаеш традицията. Само тогава може да си разрешиш нови подходи, деконструкции, експерименти.
Да видиш и усетиш публиката си
Обичам камерни пространства. Там публиката спира да е анонимна за мен, защото виждам лицата на хората, разглеждам ги, докато пея, наум си представям истории. Сякаш се свързвам с всеки един поотделно през нишката на музиката.
За мен удовлетворението е онова, което после не мога и не искам да си обясня, а ме е накарало да преодолея гравитацията, докато съм пяла. Магия.
По следите на джаза
В България не са много местата, които посещавам, но си имам мои любими европейски сцени, чиито селекции следя редовно и щом мога, пътувам, за да слушам музика там. Много високо ценя селекцията на джаз програмата на “Концертхаус” във Виена. Другото любимо място ми е Blue Note в Милано. Обичам и Ronnie Scott’s в Лондон.
Актуални вдъхновения
Едно от вълнуващите ми музикални преживявания бе да чуя на живо проекта “Where Are We” на Джошуа Редман с младата джаз певица Гейбриъл Каваса, която наистина е вдъхновяващ артист много овладяна и сдържана, с красива, ненатраплива вокална фраза, прецизна и по един женствен начин непретенциозна, но внимателна.
Другото ми лично откритие е албумът “Where You Wish You Were”. Сътворен е от петкратните носители на “Грами” и създатели на фънки групата Snarky Puppy - Майкъл Лийг (бас) и Бил Лорънс (пиано). Двамата се събират и записват албум с коренно различна музика от тази на Snarky Puppy – медитативна и мечтателна, с дискретни източни мотиви, дълбоко и интелигентно осмислена. Самият Майкъл Лийг за този проект се научава да свири на уд.
Къде вирее добрият джаз
Следя селекциите на най-добрите за мен джаз клубове, различни музикални места и фестивали. От тях добивам ясна представа за музикантите, които имат нови проекти. Другите ми любими източници на информация са специализираните списания – JazzWise, JazzTimes, JazzMan. Много често научавам за новостите и съвременните сцени, свързани с импровизационна музика, от десетките писма на агенции от цял свят, с които работя в качеството си на директор на Plovdiv Jazz Fest.
Десетото издание на Plovdiv Jazz Fest е с лятна програма на 8, 9 и 24 август, както и основна в дните между 1 и 3 ноември в ДК “Борис Христов“ в Пловдив. Повече на @miroslavakatsarova.
Биляна Токмакчиева и Йоана Жечева превърнаха проекта си The Artist at Play в едно от явленията в съвременното ни изкуство през тази година и дадоха платформа на ново поколение художници
За артиста Мартиан Табаков, познат както като един от основателите на belka studio, така и на групата KAKE?, за тенденциите, сред които е и политизирането на изображенията в изкуството